Een voorwerp bij je boek

Een sterk beeld hebben bij je boek is van onschatbare waarde voor je marketing.

Kijk eens om je heen in je huis of op je werkplek en zoek naar een voorwerp dat te maken heeft met je boek. Pak het erbij, zet het voor je neer. Wat is het? Op welke manier heeft dit voorwerp te maken met je boek? Waar verwijst het naar? Wat betekent het voor jou? Welk verhaal heb je erbij?

Deze combinatie van voorwerp-met-een-verhaal is heel fijn om te gebruiken voor je marketing. Bijvoorbeeld als blog op je site, als bericht op social media en/of als verhaal in je nieuwsbrief. Op al die plaatsen moet je regelmatig iets nieuws plaatsen dus dat komt goed van pas.

Concreet

Het goede van een voorwerp is dat het lekker concreet is. Je hebt er meteen een duidelijk beeld bij, dat voor je doelgroep gemakkelijk te onthouden is. Het wordt nóg beter onthouden als jouw uitleg erbij een emotionele en/of herkenbare lading heeft. Verhalen met emotie worden vele malen beter onthouden dan feiten. Het vertellen van verhalen is immers de oudste vorm van informatieoverdracht die we kennen; we zijn er als mens op ingericht. We herkennen de structuur van een verhaal meteen en kunnen het gemakkelijk doorvertellen.

Merken streven naar een marketingbeeld dat herkenbaar is en dat regelmatig door de klant wordt gezien. Het is bijzonder sterk als het een beeld is dat deel uitmaakt van de dagelijkse omgeving van je klanten. Dat ze iedere keer aan jou (of aan je boek) denken, als ze het zien. En dat ze het dus ook zien zonder dat jij daarvoor hebt gezorgd met een advertentie of andere marketinguiting.

Vorken & kauwtjes...

Moet jij iedere keer dat je een vork ziet, aan mij denken? Waarschijnlijk niet, omdat ik ‘vork’ als achternaam en bedrijfsnaam gebruik, maar niet specifiek als beeld inzet voor mijn marketing.

Mijn logo voor Vork Communicatie is een kauwtje dat ik zelf heb getekend. Klanten die individueel met mij werken weten wat het verhaal daarbij is. En van die klanten krijg ik dus foto’s geappt van kauwtjes, of ze taggen mij als ze op social media een kauwtje tegen komen. Soms is het niet eens een kauwtje maar een andere zwarte vogel zoals een merel of kraai. Dat maakt mij niet uit, als ze maar aan me denken!

Ze denken dan niet alleen aan mij, maar ook aan de eigenschappen van het kauwtje waarover ik hen heb verteld. En daardoor ervaart de klant weer even de ‘klik’ die we hebben met elkaar. Het is dan ook niet toevallig dat ik het kauwtje óók inzet als beeld voor het Boekselen en mijn boek daarover.


Gebruik het beeld!

Als je een goed beeld hebt bij je boek, en je hebt dat ook als voorwerp tot je beschikking, dan kun je daar allerlei leuke dingen mee doen. Je kunt het voorwerp terug laten komen op foto’s en bij je neerzetten als je een lezing of interview geeft of als je ergens een verkooptafel of etalage inricht voor je boek. Je kunt het zelfs gebruiken als kapstok voor bijvoorbeeld een lezing.

Wat is of wordt jouw voorwerp? Vertel!

P.S.: Saskia Assenbroek werkt aan een boek over postpartum depressie. Zij zette haar voorwerp alvast in toen ze werd geïnterviewd door Nieuwsuur. Goed bezig Saskia!

Gebruik het beeld!

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 28-03-2024