Onduidelijkheid rond uitgevers...

dupeert beginnende auteurs (in de Volkskrant)

Blog door: Loes Vork

Brief van de Dag in de Volkskrant

Op zaterdag 16 maart 2024 publiceerde de Volkskrant mijn ingezonden brief / opiniestuk als Brief van de Dag.

Onduidelijkheid rond uitgevers dupeert beginnende auteurs

Extra leuk omdat op die dag natuurlijk ook de Boekenweek begon en de krant dus al bol stond van de boekgerelateerde berichten.

In deze blog kun je de tekst teruglezen, maar ook hoe deze tot stand kwam en hoe erop werd gereageerd via social media en rechtstreeks. Oftewel: alle nuances ;-)

Brief van de Dag in de Volkskrant

Onduidelijkheid rond uitgevers dupeert beginnende auteurs

Eerst maar even de inhoud van mijn ingezonden brief / opiniestuk. De krant paste de kop aan, maar liet de inhoud vrijwel ongewijzigd.

Alleen echte uitgevers zouden zich uitgever mogen noemen; auteurs worden misleid

Het is hoog tijd voor transparantie en duidelijkheid in de wereld van boeken en uitgevers

Het boek verkoopt nauwelijks, dus de auteur schakelt marketinghulp in. 'Is jouw boek wel een goed boek?' vraagt de marketeer zich af. De auteur is overtuigd van wel, want de uitgever accepteerde het manuscript.

Bij dat laatste feit zouden alle alarmbellen moeten gaan rinkelen, want uitgevers die zomaar een manuscript accepteren zijn zeldzaam. Uitgevers worden namelijk overspoeld door aanvragen en gaan alleen in zee met potentiële bestsellers, zodat de kans groot is dat de investeringen in auteur en boek uiteindelijk ook iets zullen opleveren.

Dan hebben we het over uitgevers die alle kosten dragen voor het maken en lanceren van het boek. Het zijn de echte uitgevers, die als investeerder risico lopen. Het zijn de traditionele uitgevers, die vaak al tientallen jaren lang hebben gebouwd aan contacten met boekhandels en media.

Maar iedereen mag zichzelf zomaar uitgever noemen. Dus ook de zelfuitgeef-begeleider die niet zelf investeert, maar de auteur alle kosten laat dragen. Deze uitgevers zijn niet perse geïnteresseerd in het verkopen van boeken, maar eerder in het werven van nieuwe auteurs. Want daar is hun verdienmodel op gebaseerd.

Ook het printing on demand (POD) bedrijf mag zichzelf uitgever noemen. En de zelfuitgevende auteur, die zich als uitgever inschrijft bij de Kamer van Koophandel om de eigen boeken onder die vlag te publiceren.

Debutanten hebben geen idee van deze belangrijke verschillen. Zij doen een vreugdedans omdat hun boek is geaccepteerd. Geaccepteerd worden door een uitgever, dat betekent dat jouw boek een goed boek is! Want uitgevers staan er toch om bekend dat ze niet zomaar iedereen uitgeven.

Dat deze uitgever jou alles zelf laat betalen, soms eufemistisch een 'auteursbijdrage' genoemd, dat zal kennelijk wel gebruikelijk zijn. Het tekenen van het contract wordt op social media gedeeld als een feestelijk moment. Na de verschijning van het boek blijkt echter dat er vrijwel niets wordt gedaan aan de marketing van je boek en dat je boek nauwelijks verkoopt.

Inmiddels is het imago van zelf uitgegeven boeken flink gekelderd. Boekhandels kopen alleen in bij de gevestigde, traditionele uitgevers. 'Stuur alsjeblieft geen boeken meer op' was het antwoord aan de auteur die op die manier probeerde om toch de interesse van de boekhandel te trekken. De media hebben ook geen belangstelling en ook Biblion (die boeken aanbiedt aan de bibliotheken) wijst je boek af.

Talloze beginnende auteurs eindigen met een flinke schuld en een onverkoopbaar boek. Dan pas realiseren ze zich dat ze met de verkeerde partij in zee gingen en dat de ene uitgever, de andere niet is. Op socialmediagroepen voor auteurs wemelt het van de verhalen van teleurgestelde, belazerde auteurs. Hun verhalen zijn vaak de moeite waard en verdienen een eigen publiek, maar dan wel professioneel geredigeerd en vormgegeven. Het is hoog tijd voor transparantie en duidelijkheid in de wereld van boeken en uitgevers. Al die dozen met onverkoopbare boeken zijn een dure manier om je zolder te isoleren.

Loes Vork, Gouda

Loes Vork (1969) is Neerlandica, marketingtrainer en auteur, zowel zelf uitgegeven als bij een traditionele uitgeverij. Samen met haar dochter Nienke Vork (2001) richtte zij het online boekenplatform Bestelbijdeauteur.nl op om onbekende boeken zichtbaar en vindbaar te maken. Bestelbijdeauteur.nl wordt op 19 april 2024 officieel gelanceerd.

Het begon met een zetje van Janneke

Hoe kom je in de publiciteit? Ik ben zelf marketingtrainer en in mijn jonge jaren werkte ik een poosje als journalist. Ik weet dus meer dan gemiddeld over publiciteit, maar kan op mijn beurt toch ook alle hulp gebruiken die er maar beschikbaar is op dit gebied.

Zo ben ik al jaren lid van (tip!) het Mediaplatform Vaker in de Media. Van Janneke van Heugten leerde ik onder meer dat het schrijven van een opiniestuk een goede manier kan zijn om in de media te komen.

Schrijven kan ik wel, maar uitgesproken meningen heb ik niet... En als ik iets signaleer dan schrijf ik er zelf wel een blog over. Kan ik alle nuances in kwijt en kan ik aanpassen als ik ergens de mist in ga. Maar na het laatste VIDM spreekuur klom ik toch maar eens in de pen. Welk punt wil ik maken? Waarover ben ik gefrustreerd of merk ik frustraties om me heen? Ik nam een blog die ik al had gepubliceerd (Iedere uitgever is anders), bewerkte hem tot een opiniestuk (wat is er mis en hoe moet dat veranderen?) en stuurde hem naar krant 1. Die me liet weten het niet te plaatsen. Opgestuurd naar krant 2, waarbij ik ontdekte dat ik krant 1 de verkeerde bijlage had gestuurd 😱 zooo suf! Sorry krant 1...

Krant 2 bleef stil, maar zaterdag kreeg ik opeens een mail van iemand die reageerde op mijn brief in VK oftewel de Volkskrant. Huh?! Ik dronk op dat moment net koffie in een restaurant met leestafel, dus ff bladeren... spannend hoor. En inderdaad, daar stond mijn tekst. Het is stiekem toch wel heel leuk om een mening te hebben.

Reacties

De reacties tot nu toe zijn in vier groepen te verdelen.

- Heel herkenbaar, zo is het precies, ik ben zelf ook met de eerste de beste partij in zee gegaan zonder te weten hoe het werkt (gelukkig, ik schrijf geen onzin)

- Klopt niet, mijn boek werd wel door Biblion geaccepteerd (die van mij ook hoor)

- Je signaleert de juiste dingen maar duidt ze verkeerd (hoe zou jij ze duiden dan? En is dat gepubliceerd, kan ik dat ergens teruglezen?)

- Mag ik koffie met je drinken? (altijd, desnoods is een lunch ook goed)

'Het systeem gaat nooit veranderen'

De frustraties van beginnende, onbekende en/of niche auteurs blijken zeer herkenbaar. Je zou er moedeloos van worden. Gaat het systeem dan nooit veranderen?

Jawel, ik denk van wel. Het systeem waarin de bestsellers, traditionele uitgevers, traditionele media en boekhandels de hoofdrol spelen is logisch, maar functioneert steeds slechter. Op 8 september 2023 verscheen er in het Financieele Dagblad een uitgebreid artikel door Britt Duijzer, waaruit blijkt dat literaire uitgeverijen het niet gemakkelijk hebben. Het artikel staat uiteraard 'achter een betaalmuur’ (journalisten willen namelijk net als auteurs graag betaald worden voor hun werk) maar je kunt iedere maand 5 FD artikelen gratis lezen als je een account aanmaakt. Klik hier voor het volledige artikel.

Conclusie: dat wordt óf veranderen óf omvallen.

Tegelijkertijd ontstaat er een nieuw systeem met (o.a.) niche boeken, zelfverkopende auteurs en lezers die online zoeken en bestellen, die afgaan op tips van influencers én die rechtstreeks contact met de maker waarderen.

Ik vind het heel boeiend om die ontwikkelingen niet alleen te zien maar er ook actief aan deel te nemen. Naast de bekende traditionele boekenstroom, ontstaat een nieuwe. Blijft er één over, is er bestaansrecht voor beide, gaan ze zich vermengen of krijgen we een onverwachte (maar achteraf gezien toch logische) plottwist? Het lijkt wel een spannend boek!

Betrap je mij op een mening?

Tot zo ver mijn ervaring met opiniestukken. Als je me iets hoort zeggen dat op een mening lijkt dan hoor ik dat graag, dan mail ik het naar een krant. #dtv

En mocht je een zelfuitgegeven boek hebben dat betere zichtbaarheid en vindbaarheid verdient: lees de marketingblogs van Bestelbijdeauteur.nl, meld je aan voor de auteursgroepen op Facebook en/of LinkedIn en plaats je boek voor pakweg drie tientjes (eenmalig) op ons platform.

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 28-03-2024