De vier voorwaarden om je boek te verkopen

Je boek (1) is goed, (2) heeft een doelgroep (3) die jou kent en (4) jou kan vinden en bereiken

In Nederland worden de meeste boeken verkocht via de webshop bol. com. Sommige auteurs concluderen daaruit dat hun boek dus ook verkocht zal worden als het maar via die webshop verkrijgbaar is. Helaas… zo werkt het niet.

Je boek verkoopt als er aan vier voorwaarden is voldaan. Je hebt ze alle vier nodig:

  • Het is een goed boek (professionele inhoud, vormgeving, redactie, coverafbeelding en flaptekst);
  • Er is een doelgroep voor je boek; er bestaan (voldoende) mensen die specifiek interesse hebben in jouw verhaal of in de informatie over jouw onderwerp;
  • Die doelgroep kent jou goed doordat ze jou en/of je boek regelmatig zien of erover horen;
  • Jouw boek is vindbaar en bereikbaar voor mensen die het willen kopen.

Een webshop verzorgt dat laatste: de vindbaarheid en bereikbaarheid. Ook boekhandels kunnen hiervoor zorgen: ook zij maken je boek vindbaar en bereikbaar. Zodra er iemand langs komt die het wil hebben, kan het geregeld worden.

Lezers bekijken boeken op boekenmarkt

Maar gáát er iemand voorbij komen die naar jouw boek vraagt?

Heb je bekendheid opgebouwd onder je doelgroep? Nee? Dan helpt het niks, al zou je boek op de mooiste plek in de etalage liggen!

Zo is het ook met de webshopfunctie ‘Andere mensen bestelden ook…’ waar we verlekkerd naar kijken. Wat zou het gaaf zijn als jouw boek als suggestie wordt gepresenteerd wanneer lezers (die jou nog niet kennen) een ander boek bekijken. Inderdaad, dat zou heel fijn zijn. Maar die suggesties worden automatisch gegenereerd op basis van de bestellingen van klanten. Dus als jouw onbekende boek niet verkoopt, zal het ook geen suggestie worden.

Om dezelfde reden is het niet verstandig om veel geld aan advertenties in kranten of tijdschriften of andere massamedia uit te geven, wanneer je nog geen enkele (organische) bekendheid hebt opgebouwd. Zo’n advertentie heeft pas effect als mensen je al kennen en alleen nog een laatste zetje nodig hebben om tot aankoop over te gaan. Wanneer een onbekend merk dat via adverteren wil bereiken, zijn er lang lopende en intensieve campagnes nodig. Dat is voor de meeste auteurs onhaalbaar.

Wat je eventueel wel kunt doen is adverteren via social media, waar je met een klein budget van enkele tientjes herhaaldelijk onder de ogen kunt komen van een gerichte doelgroep. Maar ook hier geldt: dat werkt het beste als je zelf al wat bekendheid hebt opgebouwd.

Hoe doe je dat? Door gedurende langere tijd structureel aan je marketing te werken. Het is een klus die je er gratis bij krijgt als auteur. Verdiep je erin en kies manieren die het beste bij jou passen!

Verder lezen: Het boekmarketing misverstand

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 03-05-2024