Free publicity voor je boek

Bedenk verschillende invalshoeken en kruip in de huid van de journalist. Blog vol tips voor free publicity!

Blog door: Loes Vork

Eerst even de aanleiding voor deze blog over free publicity voor je boek. Ik wilde er echt geen geheim van maken dat we een interview zouden krijgen in het tijdschrift Mijn Geheim. Maar terwijl ik nog in afwachting was van de publicatie, bleek die allang achter de rug te zijn. Dus als je nu naar de tijdschriftenwinkel snelt vind je daar andermans geheimen. Momentum gemist, maar we creëren gewoon een nieuw moment! Want dit is ook de eerste keer dat we naar buiten treden met bestelbijdeauteur.nl. Alvast voorzichtig oefenen voor onze officiële lancering op 19 april 2024.

Ben je auteur en vraag je je af hoe we aan deze free publicity zijn gekomen? Lees dan deze blog over marketing voor auteurs (lees verder onder de afbeelding).
Is je kind het huis uit en worstel je met het lege nest syndroom? Dan biedt ons interview in Mijn Geheim wellicht herkenning. Je kunt het lezen in de bijgevoegde pdf (klik hier).
Moet je op de foto en wil je ook zulke echte, ongedwongen beelden? Kijk dan eens naar het werk van Hannah Hansen – wij zijn daar héél blij mee, zoals je kunt zien!
Voel je dat creativiteit een fijne uitlaatklep is, of kan zijn, en heb je interesse in artjournaling en de creatieve techniek boekselen? Ga dan naar de site van boekselen om verder te lezen (klik hier).

Kruip in de huid van de journalist

Als je free publicity wenst, moet je in staat zijn om in de huid van de journalist te kruipen. Welke onderwerpen zijn interessant voor het betreffende medium? Waar zijn de lezers in geïnteresseerd?

Het antwoord op die vraag is voor ieder medium anders. Soms moet het ‘keihard’ nieuws zijn, dus iets dat nog niet eerder is vertoond of gebeurd, of iets dat aansluit bij de actualiteit. Soms moet het human interest zijn, dus een menselijk verhaal met emotie.

Het helpt als je een beetje afstand kunt nemen van je eigen onderwerp, en oefent met verschillende invalshoeken. Als het gaat om je boek, maak dan een lijstje met de verschillende thema’s die erin aan de orde komen. Kijk welke media regelmatig dingen publiceren over het betreffende onderwerp. Dat zijn de mogelijke invalshoeken vanuit de inhoud.

De vorm kan ook aanknopingspunten bieden: het feit dat het een boek is, de afbeelding op de omslag of zelfs de kleur van de kaft. Een blauw boek kan nieuwswaardig zijn op 'blue monday' en een oranje boek op Koningsdag.

Uitzoomen levert ook aanknopingspunten op. Wat kun je vertellen over de manier waarop je boek tot stand kwam? Hoe kwam je op het eerste idee, waar was je toen? Zelfs de manier waarop je als persoon met je financiën omgaat of hoe je woont kan een invalshoek zijn. Je hebt van die rubrieken waarbij mensen bijvoorbeeld toelichten wat ze verdienen en hoe ze met hun geld omgaan. Of hoe ze duurzaam leven. Ik zie daar regelmatig ondernemers in staan die en passant ook nog even vertellen wat ze doen en op die manier zichtbaar zijn met hun bedrijf.

Journalisten benaderen

Op basis van die verschillende invalshoeken kun je zelf journalisten en redacties benaderen met jouw verhaal. De afdeling tijdschriften in de bibliotheek is een goede plek om redactieadressen te verzamelen en namen van journalisten en de thema’s waar ze over schrijven. Hoe rechtstreekser je contact kunt leggen (dus met een naam erbij), hoe beter.

Reageren op journalisten

Het omgekeerde kan ook. Op de Facebook groep RUM (Roept U Maar) plaatsen journalisten oproepjes voor deskundigen of mensen die ervaring hebben met een specifiek onderwerp. Zeker redacties met rubrieken die wekelijks gevuld moeten worden kunnen soms best wanhopig en op korte termijn nog zoeken naar interessante verhalen. Lees die oproepjes en gebruik je creativiteit. En reageer op de oproep! Niet alleen privé via de DM maar ook in het openbaar, want ook dat is zichtbaarheid.

Overigens kun je nooit eisen van een redactie dat ze jouw bedrijfsnaam of de naam van je boek vermelden. Maar in overleg is er meestal wel wat mogelijk. De journalist is blij met jouw verhaal, jij bent blij met de extra zichtbaarheid.

Het effect van free publicity voor je boek

Gaan de bestellingen dan binnenstromen zodra het artikel is gepubliceerd? Nee, helaas, zo werkt het meestal niet. Ik ken toevallig één ondernemer die binnen liep na een goed stuk in De Telegraaf, maar deze voorbeelden zijn tegenwoordig zeldzaam. Het is dan ook verstandig om publiciteit te blijven zoeken, zodat je vaker in beeld bent en het opstapeleffect zijn werk kan doen.

Ook is het verstandig om de publicaties zo veel mogelijk te benutten, bijvoorbeeld op je site en in je social media berichten. Maak op je site een aparte pagina met een overzicht van alle publiciteit die je hebt gekregen rond je boek of auteurschap. Daarmee maak je goede indruk op mogelijke lezers én op nieuwe journalisten die wellicht iets over je willen schrijven. En zo kun je zelfs profijt hebben van publicaties die op zichzelf nauwelijks bereik hebben, zoals een interview op de lokale radio of als oefening door een student journalistiek.

In onze online workshop Free publicity voor je boek vertellen we nog meer over dit onderwerp. We herhalen deze workshop regelmatig, klik hier voor het workshopoverzicht..

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 28-03-2024