Gastblog: Zelfuitgever in de boekwinkel

Debutant en zelfuitgever Manouck Kwakernaat ligt bij de grootste boekwinkels

Blog door: Manouck Kwakernaat

Omdat auteurs veel van elkaar kunnen leren, vroegen we aan Manouck Kwakernaat om een gastblog te schrijven voor Bestelbijdeauteur.nl. Manouck is zelfuitgever en wilde met haar debuut in de boekhandels 'liggen'. Hoe zij dat aanpakte, lees je hieronder.

Debutant Manouck Kwakernaat ligt bij de grootste boekwinkels in Nederland

In het najaar van 2023 werden 12.000 (!) titels gepresenteerd aan de boekwinkels. Eén daarvan was mijn debuut ‘Van Ambassadeur naar fraudeur’. Maar 1135 boekwinkels bezoeken en overtuigen van het inkopen van mijn boek, ging zelfs mij te ver. In deze blog leg ik je uit hoe mijn boek in de grootste winkels zoals Donner (Rotterdam), Scheltema (Amsterdam) en Broese (Utrecht) terecht is gekomen.

Door het opschrijven van mijn persoonlijke verhaal wilde ik dat wat mij is overkomen, de volgende generatie niet zou gebeuren. Daarmee had ik meteen hoog ingezet. Heel Nederland moet in één keer kennismaken met Manouck Kwakernaat. Met een tablet onder de arm struinde ik de eerste boekwinkels af. Trots op mijn cover en achterflap met foto’s die ik had laten maken door een internationaal award winnende fotograaf, sprak ik elke eigenaar aan. Enigszins verbouwereerd door de titel, werd meteen bevestigd dat dit een cover is die opvalt. Uiteraard stond ik met 1-0 voor als ik uit de regio kwam. Maar daarbuiten werd het al gauw een ander verhaal. Niet met elke stad had ik een link en boekwinkels geven de voorkeur aan schrijvers die zichzelf al hebben bewezen.

Van ambassadeur naar fraudeur

Ter oriëntatie liep ik in begin van het jaar op een boekenbeurs. Misschien was het handig dat ik als uitgever daar zou staan. Zodat ik in één keer de eigenaren van de boekwinkels zelf kon spreken. Na diverse gesprekjes kreeg ik door dat dat 'm niet ging worden. In het gesloten ons-kent-ons wereldje bieden schrijvers zich dagelijks aan om een plek te bemachtigen in de boekwinkels. Mijn oog viel op een vertegenwoordiger die de boeken van Michael Pilarczyk de wereld in had gebracht.

'Ik schrijf een boek over een bizarre situatie waar ik in heb gezeten. Het gaat over het werken in een angstcultuur en welke verwoestende invloed dat heeft op je gezondheid.

'Waar heb jij gewerkt dan?'
'Zeg ik niet.'
'Wat is jouw naam?'
'Zeg ik niet, want dan kun je mij opzoeken.'

De maand erop nodigde ik hem uit bij 'die gek aan zijn stand die haar naam niet wilde zeggen'. Dat wist hij nog. Nadat hij diverse stukken had gelezen, kon ik zijn reactie niet geloven.

'Gaan we doen.'
'Gaan we doen? Moet je niet eerst even overleggen?'
'Nee, gaan we doen.'

In de zomer werden de folders verstuurd naar de boekwinkels. Nu was het hopen dat er niet veel concurrentie zou zijn in de non-fictie categorie. Maar ik schatte in dat er niet veel klokkenluiders een eigen boek zouden schrijven. Mijn vertegenwoordiger gaf zo nu en dan een update van de gesprekken. Libris wilde een centrale regeling. Dat gaf geen garantie op bestellingen, maar het positieve bericht gaf wel hoop. Nu zou mijn boek in ieder geval opvallen bij de afzonderlijke Libris winkels via hun interne website.

Een maand voordat mijn boek uitkwam, bezocht ik opnieuw de boekenbeurs waar mijn vertegenwoordiger dit keer ook mijn titel onder de aandacht bracht. Het viel me op dat winkeleigenaren voorbereid waren met een lijstje per standhouder. De folders die in de zomer waren verstuurd, zorgden dan ook voor veel huiswerk. Zo nu en dan mocht ik een winkel toevoegen die mij de kans gaf om mijn boek in de kijker van de lezer te spelen.

Ik had op geen enkele andere manier kunnen bereiken wat nu gelukt is. Een schrijver die nooit een boek las en toch met haar debuut in de winkels ligt. Voor mij onbekende mensen die aangesproken worden door de titel. Potentiële kopers die hun ogen niet van de cover af kunnen houden. Die toegetrokken worden naar een achterflap. Het is allemaal belangrijk om het voordeel van de twijfel te krijgen.

Ik hoopte dat ik mensen zou helpen die nu weten niet alleen te staan in de strijd. Maar er is veel meer gebeurd. Er zijn mensen opgestaan die een angstcultuur bespreekbaar durven te maken bij hun werkgever. Er zijn mensen geïnspireerd en mij zien als voorbeeld om niet langer hun mond te houden. En er zijn mensen die nooit een boek lazen, maar het vergelijken met een Netflixserie; te moe om verder te kijken, maar toch de volgende aflevering op willen zetten.

De marketing van Manouck

Manouck pakte de marketing van haar boek grondig aan. Toen ik haar ontmoette tijdens mijn marketing (net)werkochtend vertelde ze nog wat meer dan je hierboven kunt lezen. Zij deed onderzoek naar de manier waarop boekhandels inkopen en bezocht ter inspiratie ook verschillende lezingen van auteurs. Ze investeerde stevig in fotografie en vormgeving (zo heeft haar boek 'sprayed edges') en liet ook een professionele boektrailer (klik hier) maken. Het onderwerp van haar boek leende zich goed voor een lancering waarbij de spanning werd opgebouwd. Ik hoop dat haar verhaal jou inspireert voor de marketing van jouw boek!

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 28-03-2024