Tips om je boek kort & krachtig te presenteren zodat mensen nieuwsgierig worden
Blog door: Loes VorkIn deze blog geven we tips voor auteurs die over hun boek moeten vertellen, bijvoorbeeld tijdens een netwerkbijeenkomst, een boekenfeestje (zoals onze 4boeken boekenfeestjes!) of aan een voorbijganger op een markt. In de marketing wordt de term 'pitch' of 'elevator pitch' gebruikt voor een (zeer) korte verkooppresentatie, bijvoorbeeld van 1 minuut. Maar verkoop hoeft niet per se je doel te zijn. Als auteur wil je vooral mensen nieuwsgierig maken en een indruk achterlaten zodat mensen later nog eens aan je denken. Daarbij is het belangrijk dat je persoonlijke verbinding maakt en gebruik maakt van beelden en/of emotie.
Heb jij al een pitch voor je boek(en)? Kun je, als iemand ernaar vraagt, heel kort en duidelijk vertellen waar je boek over gaat en voor wie het interessant is?
Het ligt voor de hand dat je in je pitch informatie geeft over de titel van je boek, wat voor boek het is (genre) en voor welke lezers je boek interessant is. Maar vooral wil je dat je publiek geboeid luistert en dat men je zal onthouden. Goed pitchen is een ambacht, net als het schrijven van een goed boek, en iets dat oefening en voorbereiding vraagt.
Als je wordt uitgenodigd om te pitchen, vraag dan hoeveel tijd je hebt en ga daar beslist niet overheen. Zeker in situaties waarin meerdere mensen mogen pitchen, wordt het als zeer onbeleefd gezien als je meer tijd in beslag neemt. Daarmee verspeel je de goodwill die je met je goede presentatie hebt opgebouwd. Bovendien loop je het risico dat je je verhaal voortijdig moet afbreken, waardoor je je punt niet goed hebt gemaakt.
Het lijkt logisch om te beginnen met de titel van je boek en jouw naam of de naam van de auteur(s). Je kunt het ook zeker doen, maar weet dat helaas weinig mensen jouw naam en de titel van je boek meteen goed kunnen onthouden. Het helpt als je er beeld aan toevoegt: houd bijvoorbeeld je boek omhoog of maak een poster van de omslag en zorg ervoor dat deze in beeld blijft. Ook is het goed om naam en titel aan het einde van je pitch nog eens te herhalen, voor degenen die het hebben gemist. Helemaal tof als je je publiek iets mee kan geven wat helpt om jouw boek te onthouden, zoals een kaartje, boekenlegger of een ander weggevertje.
Maar je kunt de pitch over je boek ook op een andere manier beginnen, namelijk door meteen een verhaal(tje) te vertellen, zonder inleiding of jezelf voor te stellen. Je publiek herkent onmiddellijk dat je aan een verhaal bent begonnen en wil graag weten hoe het afloopt. Dus niet 'Ik wil graag vertellen hoe ik op het idee kwam voor mijn boek...' maar 'Toen ik op vakantie was in Frankrijk, werd ik op een terrasje plotseling aangesproken door...'.
Wanneer je op deze manier begint (storytelling & 'in medias res'), heb je meteen de aandacht van je publiek te pakken. Aan het einde van het verhaaltje kun je jezelf en je boek alsnog voorstellen. Die informatie wordt gekoppeld aan de emotie die je met je story overbracht en wordt daardoor beter onthouden.
Vertel in je pitch ook iets over de vorm en het genre van je boek. Is het bijvoorbeeld een prentenboek, roman of een informatief boek? Voor volwassenen of voor kinderen? Papier of e-book?
Je kunt het meestal kort houden, maar soms is het juist plezierig om hier wat extra toelichting te geven. Bij kinderboeken kan het bijvoorbeeld nauw luisteren voor welke leeftijd het boek geschikt is, en of het boek dan voorgelezen wordt of zelf gelezen.
Als je de doelgroep wat duidelijker maakt door een voorbeeld te geven, wordt je verhaal meteen ook een beetje levendiger en authentieker.
Uit het voorgaande blijkt misschien al voor welke lezers je boek interessant is. Maar het kan goed zijn om daar nog iets verder in te duiken. In de marketing gaan we ervanuit dat ieder product dat je wilt verkopen, iets moet opleveren voor je klant. Je klant heeft wensen (dingen die hij/zij wil hebben of bereiken) en problemen (dingen waar hij/zij vanaf wil). Jouw boek is het product dat aansluit bij zo'n behoefte of probleem.
Misschien ben je niet gewend om naar je boek te kijken alsof het een product is, maar dat is het toch echt! Jouw boek brengt ontspanning of juist spanning, informatie, herkenning, humor, romantiek.... vul maar in! En als je dit niet zelf kunt bedenken, ondervraag dan je (proef)lezers. Waarom vond je mijn boek goed, leuk of nuttig? Wat bracht het jou? Goed luisteren, want de antwoorden op deze vragen zijn goud waard!
Als je het vermoeden hebt dat jouw onderwerp of subgenre niet zo bekend is, is het slim om een vergelijking te maken met iets dat je publiek wel kent. Bijvoorbeeld: 'als je houdt van ... dan zal mijn boek je vast ook aanspreken'. Of: 'mijn boek is een kruising van ... en ... '.
De bovenstaande onderdelen moeten in ieder geval in je pitch zitten. De volgorde maakt niet zo veel uit. Maar het zou kunnen dat je nu een vrij zakelijk of feitelijk verhaal hebt samengesteld. Je pitch heeft dan nog een extra ingrediënt nodig om op te vallen. Opvallen is nodig, want je wilt dat het publiek je boek niet alleen onthoudt, maar ook dat men het aan andere mensen gaat doorvertellen.
Dat extra ingrediënt kan humor zijn, als je dat in huis hebt. Of spanning (lees een fragment voor dat eindigt met een cliffhanger). Emotie. Herkenning. Een vergelijking kan ook werken, of een krachtig beeld.
Ook is het goed om iets over jezelf toe te voegen. Want persoonlijke verhalen worden nu eenmaal beter onthouden dan puur feitelijke informatie. Waarom heb jij dit boek geschreven? Wat betekent het voor jou? Heeft het te maken met jouw eigen leven?
Het is bovendien slim om, als je zoiets voorhanden hebt, iets positiefs toe te voegen over je boek, om extra aannemelijk te maken dat het een goed boek is. Bijvoorbeeld de verkoopcijfers, ‘zoveelste’ druk, recente publiciteit of lezersreacties, de reactie van een expert op jouw gebied, of eventueel de uitgever.
Heb je nog geen pitch? Maak er een en leer hem uit je hoofd. Oefen ermee en pas hem aan op basis van hoe het gaat. Luister naar vragen die je gesprekspartner je stelt; wellicht zijn dat dingen die je standaard in je boekenpitch op wil nemen.
Je kunt je boekenpitch ook online gebruiken. Misschien een videootje ervan maken?
Heb je moeite met de term ‘pitch’? Dat is precies de reden dat ik het ‘Straalverhaal’ noem. Want jij vertelt iets over waar jij goed in bent en waar je trots op bent. Dus je straalt terwijl je over je boek vertelt. En je leert hem ‘straal uit je hoofd’. Zodat je nooit met je mond vol tanden staat als iemand opeens naar je boek vraagt.
Veel plezier met je pitch!
Loes vork
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl