Een pitch voor je boek

Introduceer je boek kort & krachtig zodat lezers zin krijgen om jouw boek te kopen

Heb jij een pitch voor je boek(en)? Kun je, als iemand ernaar vraagt, heel kort en duidelijk vertellen waar je boek over gaat en voor wie het interessant is?

In een goede boekenpitch vertel je op zijn minst:

• De titel van je boek

• Wat voor boek het is

• Voor welke lezers je boek interessant is


De titel van je boek

Het is logisch om te beginnen met de titel van je boek en jouw naam of de naam van de auteur(s). Ik zou dit dan ook zeker doen. Maar er zijn helaas maar weinig mensen die jouw naam en de titel van je boek ook meteen goed kunnen onthouden. Het helpt als je er beeld aan toevoegt: houd je boek bijvoorbeeld omhoog, of maak een poster van de omslag en zorg ervoor dat deze in beeld blijft.

Ook is het goed om naam en titel aan het einde van je pitch nog eens te herhalen. Helemaal tof als je je publiek iets mee kan geven wat helpt om jouw boek te onthouden, zoals een kaartje, boekenlegger of een ander weggevertje.

Wat voor boek het is

Hier vertel je iets over vorm en genre. Is het bijvoorbeeld een prentenboek, roman of een informatief boek? Voor volwassenen of voor kinderen? Papier of e-book?

Je kunt het kort houden, maar soms is het juist plezierig om hier wat extra toelichting te geven. Bij kinderboeken kan het bijvoorbeeld nauw luisteren voor welke leeftijd het boek geschikt is, en of het boek dan voorgelezen wordt of zelf gelezen.

Als je de doelgroep wat duidelijker maakt door een voorbeeld te geven, wordt je verhaal meteen ook een beetje levendiger en authentieker.

Voor welke lezers je boek interessant is

Uit het voorgaande blijkt misschien al voor welke lezers je boek interessant is. Maar het is goed om daar nog iets verder in te duiken. In de marketing gaan we ervanuit dat ieder product dat je wilt verkopen, iets moet opleveren voor je klant. Je klant heeft wensen (dingen die hij/zij wil hebben of bereiken) en problemen (dingen waar hij/zij vanaf wil). Jouw boek is het product dat aansluit bij zo'n behoefte of probleem.

Misschien ben je niet gewend om naar je boek te kijken alsof het een product is, maar dat is het toch echt! Jouw boek brengt ontspanning of juist spanning, informatie, herkenning, humor, romantiek.... vul maar in! En als je dit niet zelf kunt bedenken, ondervraag dan je (proef)lezers. Waarom vond je mijn boek goed, leuk of nuttig? Wat bracht het jou? Goed luisteren, want de antwoorden op deze vragen zijn goud waard!

Als je het vermoeden hebt dat jouw onderwerp of subgenre niet zo bekend is, is het slim om een vergelijking te maken met iets dat je publiek wel kent. Bijvoorbeeld: 'als je houdt van ... dan zal mijn boek je vast ook aanspreken'. Of: 'mijn boek is een kruising van ... en ... '.

Mix, match en voeg een extra ingrediënt toe

De bovenstaande onderdelen moeten in ieder geval in je pitch zitten. De volgorde maakt niet zo veel uit. Maar het zou kunnen dat je nu een vrij zakelijk of feitelijk verhaal hebt samengesteld. Je pitch heeft dan nog een extra ingrediënt nodig om op te vallen. Opvallen is nodig, want je wilt dat het publiek je boek niet alleen onthoudt, maar ook dat men het aan andere mensen gaat doorvertellen.

Dat extra ingrediënt kan humor zijn, als je dat in huis hebt. Of spanning (lees een fragment voor dat eindigt met een cliffhanger). Emotie. Herkenning. Een vergelijking kan ook werken, of een krachtig beeld.

Ook is het goed om iets over jezelf toe te voegen. Want persoonlijke verhalen worden nu eenmaal beter onthouden dan puur feitelijke informatie. Waarom heb jij dit boek geschreven? Wat betekent het voor jou? Heeft het te maken met jouw eigen leven?

Het is bovendien slim om, als je zoiets voorhanden hebt, iets positiefs toe te voegen over je boek, om extra aannemelijk te maken dat het een goed boek is. Bijvoorbeeld de verkoopcijfers, ‘zoveelste’ druk, recente publiciteit of lezersreacties, de reactie van een expert op jouw gebied, of eventueel de uitgever.

Straalverhaal

Heb je nog geen pitch? Maak er een en leer hem uit je hoofd. Oefen ermee en pas hem aan op basis van hoe het gaat. Luister naar vragen die je gesprekspartner je stelt; wellicht zijn dat dingen die je standaard in je boekenpitch op wil nemen.

Je kunt je boekenpitch ook online gebruiken. Misschien een videootje ervan maken?

Heb je moeite met de term ‘pitch’? Dat is precies de reden dat ik het ‘Straalverhaal’ noem. Want jij vertelt iets over waar jij goed in bent en waar je trots op bent. Dus je straalt terwijl je over je boek vertelt. En je leert hem ‘straal uit je hoofd’. Zodat je nooit met je mond vol tanden staat als iemand opeens naar je boek vraagt.

Cadeautje: workshop 'Maak een pitch voor je boek' op video

Veel plezier met je pitch!
Loes vork

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 28-03-2024