Meestal ben je je eigen boekmarketing eerder beu dan je publiek... dus: houd vol!
Chris van Vlijmen, auteur van het ‘intense, waargebeurde levensverhaal’ C'est la vie, stelde ons deze vraag: ‘Hoe lang ‘mag’ je eigenlijk PR doen voor je boek?’ Goede aanleiding voor een marketingblog voor auteurs!
Ik vind het een interessante vraag omdat eruit blijkt dat je als auteur op een gegeven moment wellicht het gevoel krijgt dat het wel even genoeg is met al die aandachttrekkerij rond je boek. Je hebt zo’n beetje alles al een keer verteld over je boek, het voelt niet meer comfortabel, je bent bang dat je omgeving de berichten over je boek beu worden.
Wanneer je naar de bekende titels kijkt, dan zie je meestal rond de periode van verschijnen een hausse van berichten en marketinguitingen in media en boekwinkels, die na hooguit enkele maanden plaatsmaakt voor een nieuwe hausse, over een ander boek dat dán verschijnt. Wanneer auteurs wel regelmatig terugkeren in de publiciteit, hebben ze meestal meerdere titels op hun naam staan en is de (hernieuwde) aandacht het gevolg van de verschijning van het volgende boek of een vertaling, of een ander nieuwtje rond het boek. Bijvoorbeeld omdat er iets in het nieuws is dat raakt aan het onderwerp van het boek of de thema’s die erin spelen. Zo zie je eind april boeken over WOII opnieuw in beeld komen vanwege Dodenherdenking op 4 mei en Bevrijdingsdag op 5 mei.
Dit is hoe het in de traditionele boekenwereld gaat, en het heeft me als communicatiedeskundige en marketingtrainer altijd een beetje verbaasd. Deze manier van marketing behandelt boeken namelijk alsof ze beperkt houdbaar zijn. Terwijl boeken juist vaak tijdloos zijn en heel lang steeds weer nieuwe lezers kunnen boeien. Mijn eigen uitgever (van mijn tweede boek) zei ook dat ons boek ‘zichzelf’ verder moest verkopen, na die eerste marketinggolf rond de verschijning.
Terwijl marketeers weten dat klanten meestal pas tot aankoop overgaan nadat ze redelijk vaak over het product hebben gehoord. Je moet eerst bekendheid opbouwen en vervolgens top of mind zien te blijven totdat bij de klant eindelijk die aankoopimpuls aanwezig is in de vorm van een probleem dat opgelost moet worden of een behoefte die vervuld moet worden. In het geval van een boek: totdat iemand een passend cadeau zoekt, zelf jarig is, van zichzelf weer een boek mag kopen of de informatie nodig heeft waar jouw boek in voorziet.
Je kunt bekendheid opbouwen met een intensieve en dure campagne waardoor mensen het ‘overal’ zien, zoals uitgevers doen met de boeken waarvan ze hoge verwachtingen hebben. Vergis je niet: dat zijn dure campagnes want adverteren is zeer kostbaar. De andere strategie is dat je op een organische manier (dus zonder te adverteren) structureel en consequent in beeld bent. Wanneer je op die manier bekendheid opbouwt heb je al snel drie tot vijf jaar nodig. De meeste auteurs die (nog) niet landelijk bekend zijn, die schrijven over niche onderwerpen en/of die hun boek in eigen beheer hebben uitgegeven, vallen in die laatste categorie. Zij hebben geen budget voor advertentiecampagnes en zullen een lange adem moeten hebben.
En dat leidt onvermijdelijk tot een moment waarop jij denkt dat ‘iedereen’ onderhand wel van jou en je boek gehoord moet hebben, terwijl in werkelijkheid je publiek dat gevoel nog lang niet heeft. Je denkt dat je in herhaling valt en/of dat je mensen lastig valt, maar er zijn nog steeds mensen die je niet hebt bereikt met je berichten. Vijf jaar na het verschijnen van mijn eerste boek kom ik nog steeds mensen tegen die verbaasd zeggen: heb jij dan een boek geschreven? En krijg ik iedere week nog een of meer bestellingen. Soms krijg ik even geen bestellingen meer, dan word ik wakker en plaats ik weer eens wat op social media, schrijf ik een blog, verzend ik een nieuwsbrief of ben ik aanwezig op een markt of evenement. Daarna komen er meteen weer bestellingen.
(blog gaat verder onder de foto)
Ik kan het bovenstaande samenvatten in negen concrete tips voor de marketing van je boek(en).
Bovenstaande tips gelden voor alle marketing die je rechtstreeks richt aan je (mogelijke) lezers en, bij non-fictie, aan eventuele vakbladen. Marketing die gericht is op redacties van dagbladen en andere nieuwsmedia en boekhandels heeft alleen zin rond de verschijningsdatum van je boek.
Loes Vork, Neerlandicus, marketingtrainer en medeoprichter Bestelbijdeauteur.nl
Chris van Vlijmen: ‘Ik maakte voor mijn boek een Facebookgroep C ‘est la vie roman met inmiddels meer dan 300 leden. Lezers en andere geïnteresseerden vinden daar foto’s en achtergrondinformatie en kunnen vragen stellen of reacties plaatsen. De groep zorgt voor verbinding tussen lezers en biedt lezers extra waarde. Drie lezers maakten een reis door Frankrijk naar plekken uit het boek, zo leuk! Ik ben van plan om (weer) een PR campagne voor zijn boek te doen zodra de Franse vertaling gereed is.
Bianca Terlouw: 'Inderdaad: als je niets doet, gebeurt er niets tot weinig. Ik denk dat het heel goed is om wat af te wisselen in je PR. Als je alleen maar plaatst dat je boek te koop is en dat elke keer op dezelfde manier, dan krijg je er niet snel nieuwe volgers bij. Het helpt ook echt om bij anderen te reageren. Ik vraag ook weleens collega’s of ze op mijn site een gastblog willen schrijven. Daar wordt heel positief op gereageerd en meestal wisselen we dan ook leuke tips uit.'
BBDA-auteurs die een mooi voorbeeld of een toepasselijke anekdote bij deze blog hebben, kunnen Loes mailen. Zinvolle aanvullingen worden toegevoegd en leveren jou en je boek extra vindbaarheid (door de linkbuilding) en zichtbaarheid (door de vermelding) op.
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl