Recensie Raadsel

Hoe komt het dat je boek zo weinig recensies heeft op bol.com?

‘Ik heb veel recensies voor mijn boek mogen ontvangen, maar amper via bol. Hoe kan dat?’

In deze boekmarketing blog leggen we uit hoe dat kan én wat je kunt doen om er meer te krijgen.

Lezers kunnen op verschillende plaatsen boekrecensies vinden, bijvoorbeeld…

  • op platforms voor en door lezers zoals Hebban en Goodreads
  • in boekhandels: sommige boekhandels geven persoonlijke aanbevelingen met briefjes op de kaft
  • op literaire platforms zoals Tzum
  • in leesclubs en boekenclubs
  • via magazines, kranten en andere media, zowel papier als online
  • via social media, waar vele boekrecensenten via hun eigen accounts actief zijn zoals BoekTokkers en Boekstagrammers
  • op websites van auteurs
  • via webshops voor boeken zoals bol en libris
‘Ik heb veel recensies voor mijn boek mogen ontvangen, maar amper via bol. Hoe kan dat?’

Maatregel tegen neprecensies

Als je zo’n online boekrecensie leest dan wil je natuurlijk weten of de beoordeling wel een waardevolle is. Omdat nepreviews een steeds groter probleem werden, is in mei 2022 de Europese Moderniseringsrichtlijn van kracht geworden. Die heeft als doel om neprecensies door consumenten tegen te gaan. Partijen die recensies plaatsen, moeten duidelijk en eerlijk zijn over de herkomst en kwaliteit ervan.

Sommige webshops hebben daarna besloten om alleen nog recensies toe te staan door mensen die het product, het boek in dit geval, daadwerkelijk hebben gekocht. Zo heeft Bol het aangepakt.

Andere webshops en platforms kozen voor een andere manier om de recensent te verifiëren. In hun recensierichtlijnen vertellen ze hoe ze dat hebben geregeld. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘managementboek’ en ‘recensierichtlijnen’ dan lees je precies wat hun beleid op dit gebied is. In dit geval: ‘Het is niet verplicht dat het product via Managementboek.nl is aangeschaft, het mag ook elders zijn aangeschaft of bijvoorbeeld cadeau zijn gekregen, of geleend uit een (bedrijfs)bibliotheek.’

Dit verschil verklaart hoe het komt dat je minder gemakkelijk een recensie via bol krijgt, dan op andere plekken.

Als auteur weet je niet welke lezers jouw boek via een webshop hebben gekocht. Dat is jammer, want je zou graag contact met hen op willen nemen om te vragen of ze een recensie voor je boek willen achterlaten. Lezers weten vaak niet eens dat een recensie op prijs wordt gesteld, en hoe belangrijk recensies zijn voor auteurs. Op het moment van aankoop denken ze er sowieso niet aan, want dan hebben ze je boek nog niet gelezen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je toch wat meer recensies krijgt, ook via de webshops?

Dit kun je doen om meer recensies te krijgen voor je boek:

  • Vraag er expliciet om en herhaal dit regelmatig. Plaats bijvoorbeeld social media berichten over waarom recensies belangrijk voor je zijn en waar ze achtergelaten of ingediend kunnen worden. Eventueel kun je steeds 1 plek centraal stellen in je oproep, bijvoorbeeld: ‘Kocht je mijn boek via bol?’. Hoe duidelijker, hoe beter!
    .
  • Maak social media berichten waarin 1 recensie centraal staat, vertel hoe je die kreeg en waarom je er zo blij mee bent (persoonlijk verhaal) en eindig met een verzoek aan de lezer om ook een recensie in te dienen, met een linkje erbij.
    .
  • Maak op je eigen site een pagina waarop je je recensies verzamelt. Hierop plaats je de recensies die je persoonlijk mocht ontvangen en linkjes naar recensies die op andere plaatsen zijn ingediend. Je kunt de elders ingediende recensie ook op je eigen site overnemen of samenvatten, maar vermeld dan wel de bron inclusief linkje. Dat is transparant en het draagt bij aan je SEO (linkbuilding).
    .
  • Plaats op je contactpagina een lijstje met linkjes naar plaatsen waar recensies achtergelaten kunnen worden.
    .
  • Voeg een oproep toe aan je mailondertekening.
    .
  • Ben je zelfverkopende auteur? Dan kun je bijvoorbeeld een maand na aankoop een gezellig mailtje sturen dat je hoopt dat het boek is bevallen en waarin je vraagt om een recensie.
    .
  • Spreekt een lezer je aan tijdens een lezing of boekenmarkt? Vraag (tot slot) om een recensie. Maak eventueel een visitekaartje of boekenlegger om mee te geven, met uitleg en linkjes, zodat ze het niet vergeten.


Op ons platform Bestelbijdeauteur.nl hebben we twee soorten boekrecensies.

Boeken met een boekpagina kunnen ‘aanbevelingen’ krijgen van lezers. Hoe we hiermee omgaan staat beschreven in onze Recensierichtlijnen. Die staan in de footer van onze website, maar ook hieronder in deze blog.

Daarnaast hebben we een blogrubriek voor lezers waarin we uitgebreide boekrecensies plaatsen van boeken die op ons platform staan. Staat jouw boek daar nog niet bij? Dan kun je zelf iemand benaderen om zo’n boekenblog te schrijven voor jouw boek. De aanwijzingen voor deze boekenblog / recensies staan ook in onze footer, of klik hier.

Recensierichtijnen van Bestelbijdeauteur.nl

Ons motto is: ‘Ieder boek is een goed boek, in de handen van de juiste lezer’. Daarom geven we bij Bestelbijdeauteur.nl geen sterren of beoordelingen van boeken. In plaats daarvan vragen we lezers om aanbevelingen die je helpen om te bepalen of het boek iets voor jou is. Om de aanbevelingen zo waardevol mogelijk te maken stellen we specifieke vragen, die de aanbeveler uitnodigen om meer over het boek te vertellen dan alleen de eigen mening. Om te voldoen aan de wettelijke regels voor reviews van klanten en gebruikers, hebben we de volgende maatregelen genomen.

• Je kunt alleen een aanbeveling voor een boek publiceren, als je ‘ja’ antwoordt op de vraag of je het boek hebt gelezen;

• We publiceren alleen aanbevelingen die zijn ingediend door personen met een werkend mailadres;

• Aanbevelingen die ongepaste taal bevatten of die haatdragend zijn, worden verwijderd; • We plaatsen alle aanbevelingen die aan de bovenstaande voorwaarden voldoen, dus ook de negatieve;

• We plaatsen de aanbevelingen in volgorde van ontvangst, met de meest recente aanbeveling bovenaan;

• We vertonen een teller voor het totale aantal aanbevelingen, maar geen kwaliteitsscore;

• Auteurs mogen zelf lezers vragen om een aanbeveling;

• Aanbevelingen worden vrijwillig gegeven door lezers;

• We betalen niet voor aanbevelingen. Op deze manier zorgen we ervoor dat de aanbevelingen echt, eerlijk en waardevol zijn. Heb je suggesties om het nóg beter te maken? We horen het graag!


Heb je ook een vraag over de marketing van je boek?

‘Ik heb veel recensies voor mijn boek mogen ontvangen, maar amper via bol. Hoe kan dat?’

Deze vraag werd gesteld tijdens het boekmarketing vragenuurtje dat we maandelijks verzorgen. Heb je zelf ook een vraag over de marketing van je boek? Meld je dan aan voor de eerstvolgende. De boekmarketing vragenuurtjes zijn iedere maand op wisselende dagen en tijden. Ze zijn gratis, online en staan open voor alle auteurs, dus ook als je niet op ons platform staat of als je boek nog niet gepubliceerd is.

19-02-2025