Boekmarketing tip: maak een leesclubprogramma rondom jouw boek
Blog door: Anita OotjersHet aantal leesclubs in Nederland neemt ieder jaar nog toe. Toen ik zelf jaren geleden op zoek was naar een leesclub in mijn stad, kon ik in eerste instantie geen clubje vinden. Uiteindelijk heb ik een oproep gedaan op social media, en in no time had in een leuk clubje van acht mensen bij elkaar. Echter, het bleef niet bij die acht aanmeldingen, de verzoeken om deelname aan een leesclub bleven binnenkomen. Lang verhaal kort: inmiddels zijn er tien leeslounges actief, waar in totaal tachtig mensen lezen en boeken met elkaar bespreken.
Ook de bibliotheken ondersteunen leesclubs met zogenaamde leeskoffertjes. In die koffertjes zitten zeven dezelfde boeken die een leesclub voor een bepaalde periode kan huren. In het koffertje zit ook een leeswijzer: uitleg over het boek en de schrijver.
Een van de grote spelers op het gebied van leesclubs in Nederland is Senia. Via Senia kun je je aanmelden bij een leesclub bij je in de buurt die een bepaald genre boeken leest en bespreekt. Zij ondersteunen leesclubs met allerlei documentatie. Interessant om je boek bij Senia in hun collectie te krijgen.
De meeste leesclubs werken via de volgende formule: de groep komt eens in de ongeveer zes weken bij elkaar en de deelnemers hebben dan allemaal hetzelfde boek gelezen. Op de middag of avond van de bespreking is er vaak één die het boek heeft voorbereid. Die is op zoek gegaan naar meer informatie over het boek en de schrijver. Dat kan bijvoorbeeld door recensies te lezen die zijn verschenen, via YouTube, via de website van de schrijver zelf of via bestelbijdeauteur.nl. Zorg er dus voor dat je boek gevonden wordt op internet. Maak social media accounts aan op bijvoorbeeld Instagram en TikTok zodat leesclubs je kunnen vinden.
Tip 1: Verzin discussievragen over je boek.
Leesclubs vinden het fijn als er originele vragen zijn die ze kunnen behandelen tijdens de bespreking. Soms is het moeilijk om die zelf te verzinnen. Die vragen kunnen gaan over de personen in het boek, de karakterontwikkeling, de omgeving waarin het boek zich afspeelt. Maar ook heel persoonlijke, bijvoorbeeld: Hoe zou je zelf omgaan met een bepaalde gebeurtenis uit het boek? Maak een lijstje van dit soort discussievragen en publiceer die.
Tip 2: Bied aan de vragen van de leesclub die tijdens de bespreking zijn opgekomen, achteraf te beantwoorden.
Leesclubs vinden interactie met een auteur leuk! Zorg dat je bereikbaar bent voor ze. Maak een eigen website met bijvoorbeeld een contactformulier waar ze vragen aan je kunnen stellen. Maar let ook op of je getagd wordt op social media.
Tip 3: Neem via beeldbellen een kwartiertje live deel aan de bespreking.
Wanneer je weet dat jouw boek wordt besproken is het natuurlijk hartstikke leuk als je even ‘aanschuift’ bij de club die jouw boek aan het bespreken is. Ze hebben wellicht leuke vragen voor je. En jij hebt zeker nog interessante informatie voor hen.
Tip 4: Vertel de leesclub iets wat niet in het boek staat.
Vertel bijvoorbeeld over het onderzoek dat je van tevoren gedaan hebt. Of deel dingetjes die je te weten bent gekomen maar die niet in het boek staan.
Tip 5: Verwijs naar de plek waar het boek zich afspeelt.
Sommige leesclubs vinden het leuk om de plek waar een boek zich afspeelt te bezoeken. Zorg dat die informatie bekend is.
Tip 5: Maak een quiz over je boek.
Stel een lijst met bijvoorbeeld tien of vijftien vragen op (kunnen ook meerkeuze vragen zijn). Deze quiz kan een leesclub gebruiken tijdens de bespreking. Of ze kunnen de quiz van tevoren toesturen aan alle leden als voorbereiding op de bespreking.
Tip 6: Vraag de leesclub om, wanneer ze iets van de boekbespreking op social media zetten, om jouw én de titel van je boek te taggen.
Op die manier ben je ook weer vindbaar voor andere leesclubs die op onderzoek uit zijn. Volg op bijvoorbeeld Instagram leesclubs die je kunt vinden.
Social media kent grote communities van mensen die graag boeken lezen (bijvoorbeeld Hebban). De leden geven elkaar tips over leuke boeken. Ook leesclubs kijken hier naar. Wanneer je opvalt binnen deze communities omdat blijkt dat jij als auteur leesclubs graag verder helpt, zal dit een olievlekwerking hebben. Dus doe je best!
Laatste tip: Maak een (openbare) afspeellijst op Spotify met muziek dit in het boek voorkomt, of die prettig is om af te spelen als je aan het lezen bent. Geef die lijst ook de naam van je boek.
Kortom: leesclubs zijn hot en jij kunt daarvan profiteren.
Succes!
Anita Ootjers
Anita Ootjers schreef deze blog speciaal voor Bestelbijdeauteur.nl
Volg haar via Instagram @lilysbooksandcooks of via de website lilysbooksandcooks.com