Wel clicks maar geen bestellingen?

Hoe verbeter je je site zodat je meer boeken verkoopt

Hoe verkoop je meer boeken via je site?

Je ziet aan de statistieken van je website dat er bezoekers komen. Of je ziet in je auteursaccount van Bestelbijdeauteur.nl hoeveel mensen er de afgelopen maand op je boek hebben geklikt om naar jouw website te gaan. Misschien wel tietallen per maand.

Toch krijg je weinig tot geen bestellingen.

Hoe komt dat en wat kun je eraan doen?

hoe maak je van websitebezoekers kopers van je boek

In de marketing weten we dat de getallen tijdens een klantreis snel afnemen. Bijvoorbeeld: je plaatst een online advertentie, die wordt aan 100 mensen vertoond, 10 daarvan gaan naar je site (dit zijn je clicks), 1 persoon koopt je boek. In dit voorbeeld heb je een conversie van 1 op 100, oftewel 1 %. Als je je conversieratio weet, kun je uitrekenen hoe veel je moet adverteren om een bepaald aantal boeken te verkopen. Als je met je advertentie 1.000 mensen bereikt, verkoop je in dit voorbeeld 10 boeken.

Andere vormen van marketing kunnen een veel hogere conversieratio hebben. Misschien verkoop je bijvoorbeeld wel 20 boeken als je een lezing mag geven aan 100 mensen.

Cijfers bijhouden

Partijen die serieus met hun marketing bezig zijn, monitoren alle stappen in het proces zodat ze precies kunnen zien wat er verandert als ze aan één knop draaien. Krijg je bijvoorbeeld meer clicks met een andere advertentie of als je op een ander tijdstip adverteert? Wat gebeurt er als je een tekst wijzigt of een andere afbeelding gebruikt, of video inzet in plaats van een foto? En wat gebeurt er als je de boekpagina op je site aanpast? Wat kost de specifieke vorm van marketing en wat levert het op?

De meeste auteurs kunnen de cijfers van hun online marketing niet zo precies bijhouden. Ook zijn de aantallen vaak zo laag dat je er geen conclusies uit kunt trekken. Toch zijn er dingen die je kunt doen om het resultaat van iedere stap te verbeteren. Daarbij draait het eigenlijk steeds om dezelfde dingen:

  • Gemak
    Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk. Bij iedere stap die men extra moet nemen, zoals doorklikken naar een andere pagina, verlies je een deel van je publiek
  • Duidelijkheid
    Communiceer helder en direct, wees duidelijk over je product, de kwaliteit ervan en het aankoop proces
  • Principes van beïnvloeding
    Maak verbinding en spoor aan tot actie door gebruik te maken van verschillende technieken voor beïnvloeding
  • Herhaling
    Herhaal je boodschap. Zorg ervoor dat je doelgroep steeds opnieuw van je hoort en richt je online marketing zo in dat je opnieuw contact kunt opnemen met mensen die belangstelling hebben getoond

Als je op zoek bent naar praktische tips om je conversie te verhogen, zoek dan eens online op ‘tips hogere conversie’. Tijdens onze boekmarketing vragenuurtjes (online) kun je vragen of we terplekke naar jouw boekvermelding en website kijken om te zien of er nog dingen beter kunnen.

27-02-2025