Wanneer begin je met de marketing van je boek?

Het is nooit te vroeg (of te laat) om te starten

Begin vandaag met de marketing van je boek!

Het is nooit te vroeg om met de marketing van je boek te beginnen. Zelfs als je nog niet eens de datum van publicatie weet, en het misschien nog wel een jaar of langer zal duren, kun je al beginnen met het opbouwen van een netwerk van mensen die interesse hebben in jou en jouw onderwerp of genre. Neem hen mee op je reis naar de totstandkoming van je boek. Deel persoonlijke dingen rondom het boek, vanuit je eigen plezier en enthousiasme, en/of deel kennis (als dat relevant is).

Zodra de verschijningsdatum bekend is, kun je wat planmatiger te werk gaan

Wanneer je graag in de publiciteit wil komen, heb je rekening te houden met de lange productietijden van programma’s en magazines. Vaak moet je de redactie al maanden van tevoren benaderen. Hoe persoonlijker je contact kunt leggen, hoe beter, dus reserveer tijd om uit te zoeken welke journalisten en redacteuren relevant zijn en hoe je het beste met hen in contact kunt komen. Ze zullen over je boek willen schrijven als het 'nieuwswaarde' heeft. Dit betekent dat met name de dagbladen alleen interesse hebben als je boek verschijnt. Andere media kijken vooral naar het onderwerp van je boek en of dat interessant is voor de lezers. Dat kan ook later nog het geval zijn, zeker als er een haakje is met de actualiteit.

Voor een lezersgerichte PR-campagne voor je boeklancering, via je eigen kanalen zoals social media, zou ik ongeveer 6 weken de tijd nemen. Vanaf 2 weken voor verschijning kan de voorverkoop van start gaan.

Het is óók nooit te laat om (alsnog) te beginnen met de marketing van je boek

Het is óók nooit te laat om (alsnog) te beginnen met de marketing van je boek, zelfs als is je boek al een poosje geleden gepubliceerd.

Want waarom zou een boek alleen maar interessant zijn als het nieuw is? Lezers zijn geen kranten! Dus als je de marketing was vergeten, begin er dan gerust alsnog aan. Ook als de verkoop inzakt kun je opnieuw een campagne doen.

Je hoeft niet te benoemen dat je boek er al (lang) is. Wel is het fijn om een concrete aanleiding te hebben die voor jezelf logisch voelt, zoals een gebeurtenis waar je naartoe kunt werken. Bijvoorbeeld je aanwezigheid op een boekenmarkt of je optreden als spreker tijdens een evenement. Kijk eventueel naar een issuekalender of er een voor jouw boek toepasselijke week of dag bestaat.

Maar ook zonder aanleiding is het slim om af en toe een poosje wat meer aan je marketing te doen. Naast je vaste marketingactiviteiten (je ‘onderhoudsdosis’) kun je een of enkele keren per jaar gedurende een bepaalde tijd wat intensiever communiceren om extra in beeld te komen met je boek.

Deze blog werd geschreven naar aanleiding van een vraag van een auteur tijdens ons gratis, maandelijkse boekmarketing vragenuurtje. Heb je ook vragen rond de marketing van je boek of kun je gewoon wel een beetje inspiratie gebruiken? Je bent van harte welkom bij de eerstvolgende! Alle auteurs zijn welkom.

bijgewerkt op: 19-05-2025