Gastblog: Marketing met een pseudoniem

Maria Staal is selfpublishing expert én schrijft (ook) onder pseudoniem

Voorwoord door Loes Vork:
Op social media stelde een auteur een vraag over het schrijven onder een pseudoniem. Hoe pak je dan je marketing aan? Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar moest meteen aan Maria Staal denken. Maria Staal weet ontzettend veel van selfpublising, ook op de Engelstalige markt. Bovendien schrijft zij (ook) onder pseudoniem. Dus ik vroeg Maria om een gastblog. Per kerende post kwam dit antwoord, dat de kwaliteit heeft van een mini-marketingcursus. Dankjewel Maria!

Als je meer van Maria wil weten, neem dan beslist een kijkje op haar site die bol staat van nuttige informatie voor zelfuitgevende schrijvers Mariastaal.nl. Lees de blogs en beluister afleveringen uit het podcast archief van Maria. Of word lid van haar levendige en informatieve Facebook groep Hangplek voor Nederlandstalige Selfpubbers.

En dan nu de gastblog!

Gastblog: Marketing met een pseudoniem

Door Maria Staal

Niet iedere schrijver kiest ervoor om te schrijven onder een eigen naam. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, maar de vraag die rijst is: hoe doet je de marketing en promotie als je niet herkenbaar bent? Wordt dit dan niet een nog grotere uitdaging?

Ikzelf schrijf onder twee namen. Mijn non-fictie publiceer ik onder mijn eigen naam, maar voor mijn fictie heb ik gekozen voor het pseudoniem Annie Appleton. Gelukkig heb ik gemerkt dat de marketing en promotie van mijn fictie niet heel veel ingewikkelder is dan die van mijn non-fictie. Maar dan moet ik er wel bijzeggen dat ik mijn pseudoniem niet heb opgezet om mijn identiteit te verhullen.

Om te ontdekken hoe we de marketing en promotie met een pseudoniem kunnen aanpakken, is het eerst goed om te weten waarom je als schrijver voor een pseudoniem kiest.

boekmarketing als je onder pseudoniem schrijft

Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor een pseudoniem

Niet iedere schrijver kiest om dezelfde reden voor een pseudoniem. Ik zet ze even kort op een rijtje.

1. Om je identiteit te verhullen. Bijvoorbeeld als je erotische boeken schrijft, of over een controversieel of geheim onderwerp.

2. Omdat je een veel voorkomende naam hebt. Als er al meer schrijvers zijn met jouw naam die boeken hebben uitgegeven, kun je verwarring voorkomen met een pseudoniem.

3. Een moeilijke naam. Bijvoorbeeld een naam met een ingewikkelde of moeilijk te onthouden spelling, of als je voor een anderstalig publiek schrijft.

4. Als je in heel uiteenlopende genres schrijft. Een auteursnaam geeft herkenning bij lezers en als de doelgroepen ver uit elkaar liggen - bijvoorbeeld Science Fiction en historische romans, maar ook fictie en non-fictie – dan is een pseudoniem een mogelijkheid.

Bij het laatste punt komt dus ook de marketing al om de hoek kijken. Want of je nu een pseudoniem gebruikt of niet, je auteursnaam zal vroeger of later herkent gaan worden als merknaam, denk aan Steven King (thrillers) of Agatha Christie (murder mystery).

Ikzelf heb gekozen voor mijn fictie pseudoniem omdat ik in het Engels schrijf. Mijn Engelstalige doelgroep klinkt ‘Annie Appleton’ heel wat makkelijker in de oren dan ‘Maria Staal’. Bovendien weet ik uit ervaring dat mijn achternaam (met de dubbel ‘aa’) voor Engelstaligen nauwelijks te bevatten is, laat staan te onthouden.

Marketing met een pseudoniem is niet veel anders dan marketing met je eigen naam

Zoals ik al zei is de marketing met een pseudoniem niet heel veel anders dan de marketing met je eigen naam. Zelfs niet als de reden voor je pseudoniem geheimhouding is. De basis van je marketing blijft hetzelfde of je nu onder je eigen naam schrijft of niet. Alleen publiek naar buiten treden, bijvoorbeeld tijdens een signeersessie, is in dat geval anders. Maar publieke optredens vallen trouwens onder promotie en voordat je promotie kunt gaan doen is het goed eerst een gedegen marketingplan in elkaar te zetten en deze te gebruiken als basis.

Deze basis kun je neerleggen door het opzetten van een website, nieuwsbrief en social media. Zonder deze drie dingen kunnen lezers je niet vinden en kun jij geen contact met ze leggen om een relatie met ze op te bouwen. En uiteindelijk gaat het juist om het opbouwen van die relatie, want alleen dan worden lezers fans en je fans uiteindelijk superfans.

De naam die je gaat gebruiken voor je pseudoniem is een belangrijk onderdeel in dit proces. Kies niet zomaar iets, maar denk er eerst eens serieus over na. Het is goed een naam te kiezen die makkelijk te onthouden is en die past bij het genre dat je schrijft of een gevoel van autoriteit geeft bij non-fictie. Bedenk een naam die jaren mee kan.

Heb je een naam bedacht doe dan vooral een Google search! Zorg dat jij de enige schrijver bent met die naam!

Zorg voor een website met het pseudoniem

Lezers willen meer van je weten, dus een website is een must. Dit hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Een homepage, over page, boeken page en contactformulier zijn vaak al voldoende. Je kunt het later altijd uitbreiden.

Zorg dat je een website opzet die de mogelijkheid geeft een eigen domeinnaam te gebruiken. Een eigen domeinnaam is belangrijk, want alleen op die manier kun je een doorgaande lijn van herkenning aanbrengen in je marketing en promotie.

Stel dat je kiest voor het pseudoniem Pietje Puk. Je domeinnaam zou dan kunnen zijn: pietjepuk.nl of als je een internationaal lezerspubliek hebt pietjepuk.com.

Ik kan je ten zeerste afraden een domeinnaam te nemen met de titel van je boek! Want wat als je meerdere boeken gaat schrijven? Zet je website op met je auteursnaam, dan ben je future proof!

Zet social media op met de naam van het pseudoniem

Voor social media geldt hetzelfde als voor je website. Welke social media je ook gebruikt, zet het op met je gekozen auteursnaam. De verschillende social media die er zijn geven je bovendien de mogelijkheid een korte bio te plaatsen. Maak daar vooral gebruik van, maar zorg wel dat ze overal hetzelfde zijn. Dat geeft herkenning bij je lezers.

Daarnaast zou je nog een korte tagline kunnen bedenken voor jezelf om te gebruiken op je website en social media. De tagline kan gaan over je boeken, maar ook over jezelf. Voor mijn Annie Appleton pseudoniem gebruik ik bijvoorbeeld: ‘Cosy Mysteries with a Twist’. De tagline voor mijn Maria Staal auteursnaam is: ‘Schrijver en self-publishing expert’.

Met een nieuwsbrief kom je blijvend in contact met je lezers

Veel schrijvers zien social media als de belangrijkste manier om reclame te maken voor hun boeken, maar dat klopt niet. Social media is vooral om ‘sociaal’ te doen en een band te creëren. Reclame maken mag, maar doe dat niet te vaak.

Om blijvend in contact te komen met je lezers en fans kun je niet zonder een nieuwsbrief! Social media is leuk, maar tegenwoordig ziet nog geen 5% van je volgers de dingen die je daarop plaatst. Een lijst met emailadressen is daarom goud waard, want dan ben jij in controle en kun je je lezers altijd bereiken.

Het gaat te ver in deze blogpost om de ins en outs van het opzetten van een nieuwsbrief te beschrijven. Op mijn website heb ik daar uitgebreid over geschreven, dus neem vooral een kijkje.

Ook bij je nieuwsbrief is het goed om te zorgen dat je het opzet met je pseudoniem, net als bij je website en social media. Hierbij doe je er goed aan een emailadres te gebruiken dat ‘vastzit’ aan je website. Is je domeinnaam pietjepuk.nl, dan zorg je dat je emailadres iets wordt als: pietje@pietjepuk.nl of hallo@pietjepuk.nl. Schrijf je non-fictie dan zou je kunnen kiezen voor info@pietjepuk.nl.

Zorg dat je bij jezelf blijft en houd het authentiek

Nu komt de hamvraag, want hoe zorg je dat je reclame maakt voor jezelf en je boeken als je niet je eigen naam gebruikt? En wat als je ervoor gekozen hebt om een pseudoniem te gebruiken omdat je je identiteit geheim wilt houden?

Heel belangrijk om te onthouden is dat een pseudoniem niets anders is dan een stukje van jezelf. Op je website, social media en nieuwsbrief zul je dingen over jezelf vertellen aan je lezer. Dit idee alleen al doet veel schrijvers in angstzweet uitbarsten, maar je ontkomt er niet aan. Lezers willen nu eenmaal meer te weten komen over jou als schrijver van hun favoriete boek en niet alleen over dat boek.

Met een pseudoniem kun je dit het beste aanpakken door twee lijstjes te maken. Eentje met dingen over jezelf die je wilt delen en eentje met dingen die je privé wilt houden. Zorg in elk geval dat de keuzes die je maakt voor je ‘te delen’ lijstje ook daadwerkelijk dingen zijn die jij leuk vindt of doet! Ga niet een personage bedenken voor jezelf met dingen waarvan je denkt dat je lezers ze willen horen. Een lezer heeft heel snel door of je authentiek bent of niet.

Voor schrijvers die een geheim pseudoniem hebben is het maken van een lijstje een goede manier om toch iets prijs te kunnen geven van jezelf, terwijl je tegelijkertijd je identiteit verhuld.

Een auteursfoto kan ook prima met een pseudoniem, maar is een iets grotere uitdaging

Naast het maken van een lijstje om te beslissen wat je wilt gaan delen over jezelf met je fans is ook een auteursfoto een goede manier om iets van jezelf te laten zien. Ik kan heel erg aanraden een professionele fotograaf in te huren voor het maken van foto’s. Dit hoeft niet heel veel geld te kosten en je krijgt een goede set foto’s die je overal kunt gebruiken voor je marketing en promotie.

Zorg bij het maken van foto’s dat je teruggrijpt naar het lijstje dat je eerder hebt gemaakt. Hoe wil je jezelf aan je lezers en fans laten zien? Zorg dat de uitstraling van de foto’s past bij het genre waarin je schrijft. Kijk van te voren welke kleren je aan kunt doen om dit te laten zien.

Laat de fotograaf ook weten waar de foto’s voor zijn, zodat zij ook hun eigen creativiteit kunnen gebruiken voor mooie foto’s.

Als je een geheim pseudoniem hebt dan zul je geen herkenbare foto willen gebruiken voor je website of social media. Je kunt er dan voor kiezen om geen foto van jezelf te gebruiken, maar iets anders, bijvoorbeeld iets waar je boek over gaat. Maar je zou ook kunnen kiezen om onherkenbaar op de foto te gaan. De keuze is aan jou. Kies in elk geval iets dat jou of je boeken neerzet en dat je overal kunt gebruiken, zodat je een herkenbare lijn in je marketing en promotie krijgt.

Publieke optredens met een pseudoniem

Als laatste wil ik het nog even hebben over het doen van publieke optredens met een pseudoniem. Als je een niet-geheim pseudoniem hebt dan kun je prima signeersessies, lezingen en dergelijke geven. Bedenk een handtekening die past bij je pseudoniem en zorg ook dat je kleding draagt die daarbij hoort.

Heb je een geheim pseudoniem dan zul je waarschijnlijk geen publieke optredens gaan doen. In dat geval zul je moeten zorgen dat je de basis voor je marketing nóg beter neerlegt, zodat je die gericht kunt gebruiken om je lezers toch te laten zien wie je bent.

Het doen van marketing en promotie is een uitdaging voor schrijvers, of je nu onder je eigen naam schrijft of niet. Het opzetten van een gedegen marketingplan kost tijd, maar is het uiteindelijk wel waard. Welke reden je ook hebt om te kiezen voor een pseudoniem, zorg dat je er goed over nadenkt en zet iets op dat een uitstraling heeft dat bij jou past. Dan heb je er nog jaren plezier van.

P.S. door Loes: ik woonde een live optreden bij van een auteur die een pseudoniem gebruikt om reden van veiligheid. Zij vond het prima om voor een live publiek te spreken waarvan ze de samenstelling kende, en was daar dus als persoon zichtbaar. Uiteraard niet met haar eigen naam. Ze gaf de organisatie de instructie dat er geen herkenbare foto's gemaakt mochten worden. Ze gebruikt zelf foto's van haar silhouet, van achteren genomen.

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 16-09-2024