Bewijs de kwaliteit van je boek

Maak o.a. een inkijkexemplaar zodat lezers zelf kunnen oordelen

Blog door: Loes Vork

Bied je lezers zekerheid

Consumenten (lezers) willen graag zekerheid. Als je een boek koopt in de boekhandel neem je misschien aan dat het vast goede boeken zijn, anders lagen ze daar niet. Helaas, dat is een misvatting. Boekhandels hebben vooral goed verkopende boeken in hun aanbod, en dat zegt niet per se iets over de kwaliteit. Maar je kunt het boek daar wel oppakken, de achterflap lezen en een paar stukjes van de inhoud, om alvast een indruk te krijgen. Ook het gewicht, de opmaak van cover en binnenwerk en hoe het boek aanvoelt (denk aan reliefdruk op de kaft), draagt bij aan de beleving van kwaliteit.

Online kan een lezer het boek niet op dezelfde manier oppakken om ene indruk te krijgen van de kwaliteit. Daarom zul je extra moeite moeten doen om de kwaliteit te bewijzen.

Als je je boeken online verkoopt, is het aan te raden om een pdf inkijkexemplaar op je site te zetten, van bijvoorbeeld de omlag, de inhoudsopgave en de eerste pagina's, zodat belangstellenden een goede indruk krijgen van je schrijfstijl en de inhoud van het.

Ook is het goed om echte lezersreacties te plaatsen. Liefst uitgebreide, dus met wat meer inhoud dan alleen ‘ik vond het een goed boek’. Het is fijn als lezers zich in andere lezers kunnen herkennen, en daar is nou eenmaal wat meer verhaal bij nodig. Bij non-fictie is het tof als je reviews van experts of vakgenoten kunt plaatsen. Vermeld vooral de functie of achtergrond bij de naam van de recensent!

Heb je een Boekpagina op ons boekenplatform Bestelbijdeauteur.nl? Dan kun je daar ook recensies verzamelen. In de voorvertoning van je boek op onze homepage trekt het aantal aanbevelingen al meteen de aandacht van de scrollende lezer. Wij noemen de boekrecensies of reviews door lezers 'aanbevelingen' en werken bewust niet met scores in bijvoorbeeld de vorm van sterren, vanwege ons motto 'Ieder boek is een goed boek, in de handen van de juiste lezer'. Aan lezers die een aanbeveling achterlaten stellen we een paar vragen, in de hoop dat er net wat meer informatie wordt gegeven waardoor de reactie voor jou zo waardevol mogelijk wordt.

Ga voor kwaliteit

Als je jezelf serieus neemt als auteur, beknibbel dan alsjeblieft niet op de kwaliteit van redactie, correctie en vormgeving. Ook als je denkt dat je goed kunt schrijven. Want je bent blind voor je eigen fouten.

Een goed verhaal 'komt weg' met wat slordigheden. Maar het zou jammer zijn als je je lezers wegjaagt door een gebrek aan kwaliteit.

Als de verkoop van je boek tegenvalt, denk je wellicht dat je meer aan je marketing moet doen. Maar het heeft alleen zin om energie in je marketing te steken als je product goed is.

Dus: is je boek goed geschreven, is je verhaal interessant, is de kennis die je deelt accuraat, klopt de schrijfstijl en de structuur, heb je een redacteur en een corrector ingeschakeld, is het professioneel opgemaakt, zowel het binnenwerk als de omslag?

Doe alles om de kwaliteit zo goed mogelijk te maken en beschrijf dit onder meer in je boek in het colofon en op je site. Lever bewijs van je kwaliteit met recensies van gezaghebbende lezers (dus niet je buurvrouw maar iemand waarvan we aannemen dat die verstand heeft van boeken en van jouw genre of vakgebied)
en zorg voor een pdf inkijkexemplaar zodat lezers zelf je kwaliteit kunnen beoordelen.

Ga voor kwaliteit

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 21-05-2025