Ondernemers met een boek

Wat het schrijven van een boek voor je bedrijf kan betekenen.

Blog door: Loes Vork

Een boek als marketinginstrument voor je bedrijf

Zo veel boeken er zijn, zo veel redenen kun je bedenken om een boek te schrijven. Je kunt een boek schrijven omdat je van schrijven houdt. Of omdat er een verhaal verteld moet worden. Maar je kunt het ook op een zakelijke manier bekijken en een boek maken als onderdeel van de marketing van je bedrijf. Bijvoorbeeld om je klanten beter te kunnen helpen of om jouw deskundigheid te bevestigen. In deze blog geven we zeven zakelijke effecten van een boek.

Een boek als marketinginstrument voor je bedrijf

1. Kennen, mogen en vertrouwen

Als je advies geeft, training of therapie, dan drijft je marketing op de taak om je doelgroep ervan te overtuigen dat je deskundig bent op je vakgebied, dat je betrouwbaar bent en dat je benaderbaar bent. In een boek kun je dat allemaal laten zien: je deelt je expertise en de manier waarop je dat doet toont hoe jij bent als persoon.

2. Expertstatus en groter bereik

Een boek op jouw naam wordt gezien als bewijs dat je meetelt in je vakgebied. Je kunt het boek dus inzetten om je expertstatus te bevestigen en om een groter bereik te krijgen. Je wordt bekender en je kunt grotere aantallen klanten helpen. Dit effect wordt nog groter wanneer je ook andere experts aan het woord laat in je boek. Zij zullen jouw boek graag tonen aan hun eigen netwerk!

3. Je klanten beter helpen

Je kunt een boek ook inzetten als middel om je klanten beter te helpen. Dat kan bijvoorbeeld met een boek waarin je dieper in gaat op de stappen die ze van jou in een training of tijdens de therapie hebben geleerd. Of met een reeks oefeningen om het geleerde echt toe te passen. Of met inspirerende en motiverende voorbeeldverhalen.

4. Extra inkomsten met of via je boek

Je kunt een boek zien als een extra middel om geld te verdienen. Dan wil je winst maken op de verkoop van ieder exemplaar van je boek.

Maar het is ook mogelijk dat je boek in dienst staat van een ander doel, zoals meer verdienen met je advies en je trainingen. Je kunt je tarief wellicht verhogen omdat je expert bent met een boek op je naam, en je krijgt meer aanvragen voor je advies en je trainingen. In dit geval hoef je misschien niet eens winst te maken met de verkoop van je boek, en is zelfs verlies verdedigbaar.

5. Relatiegeschenk

Je kunt een boek ook inzetten om je klanten te verwennen: als cadeautje, bedankje of relatiegeschenk.

6. Waarden communiceren en band verstevigen

Via een boek kun je duidelijk maken waar jouw bedrijf voor staat, wat de waarden zijn en de manier van werken, om nieuw personeel te werven en/of om intern alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak wordt daarvoor het verhaal van het ontstaan van het bedrijf verteld. Dit werkt ook om de band met je partners, leveranciers, franchisehouders of andere relaties te verstevigen.

7. Wereld verbeteren

Tot slot kun je je boek zien als manier om een maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Om je punt te maken, om de wereld te verbeteren. Om mensen bewust te maken van het gebrek aan toegankelijkheid bijvoorbeeld, of van de ernst van klimaatverandering.

Wat is jouw doel?

Net als alle andere marketingmiddelen is het doel dat je met je boek wilt bereiken heel belangrijk. Het bepaalt de keuzes die je maakt. Bijvoorbeeld of het maken en verkopen van je boek winstgevend moet zijn, of slechts kostendekkend, of dat je boek zelfs geld mag kosten. Ga je zelf uitgeven of liever via een uitgever? Wil je het boek zelf verkopen en verzenden of liever niet? Er zijn heel veel keuzes te maken als je een boek uitbrengt, en iedere keuze kan goed zijn, als het maar past bij je doel van en de randvoorwaarden voor jouw marketing.

• Wat is je doel
• Wie is de doelgroep
• Wat heeft je doelgroep nodig
• Wat is je budget, wat mag het kosten en wat moet het opleveren
• Wat past bij jou
• Wat kun je zelf en wat besteed je uit

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 28-03-2024