Hoe verover jij jouw plek in de boekwinkel? Dat begint met kwaliteit bieden aan de lezer.
Blog door: Ans SpeelmanHoe gaaf is het om na al dat harde werk jouw boek te zien liggen in de boekwinkel. Misschien ligt het wel naast jouw favoriete schrijver of die BN’er!
In de boekwinkel beland je niet zomaar — dat geldt ook voor De Boekpub in Veenhuizen, waar vrije schrijvers de boventoon voeren in het assortiment. Waarom zou jij daar niet tussen liggen?
Hoe verover jij jouw plek in de boekwinkel?
Dat begint met kwaliteit bieden aan de lezer. Zorg ervoor dat alles aan jouw boek klopt, zowel van binnen als van buiten. Kwaliteit gaat over een kloppende verhaallijn, kloppende personages en kloppende zinnen.
Dat je hebt samengewerkt met een redacteur, is belangrijk. Want wees eerlijk: ga jij echt zélf je darlings killen? Precies. Daar heb je die redacteur voor nodig — degene die eerlijk zegt: ‘Dit stuk voegt niets toe aan jouw verhaal’.
Erg belangrijk is de achterflaptekst. Deze trekt de lezer wel of niet over de streep. Hij of zij denkt ‘jaaa, dit spreekt me aan’ of ‘nee, niks voor mij’. Krijgt de lezer de juiste informatie over jouw boek? Ben je nieuwsgierig gemaakt? De achterflaptekst samen met de cover ‘verkopen’ als het ware jouw boek.
Ga dus met professionals in zee. Een vormgever maakt samen met jou de vertaalverslag van jouw boek naar beeld. ‘Don’t judge a book by the cover’, wordt gezegd. Het mag misschien niet, het wordt wel veel gedaan! Spreekt een cover niet aan, dan blijft het boek onaangeraakt liggen.
Zorg ervoor dat de cover duidelijk maakt om welk genre het gaat. Het verschil tussen een romantisch of fantasyboek is meestal wel duidelijk. Lastiger wordt het als het om een roman of autobiografie gaat. Vermeld daarom het genre op de cover. Niet alleen handig voor de lezer, ook voor de boekwinkelmedewerker.
Op mijn roman ‘Kankerwijf’ ontbreekt het woord ‘roman’ waardoor ik het boek in De Broeren (boekwinkel in Zwolle) zag liggen bij de sectie gezondheid. Stel jouw boek is een thriller met de titel ‘De kat’ dan moet je er toch niet aan denken dat het bij de sectie ‘Huisdieren’ komt te liggen?
Bij kinderboeken is het essentieel om de leeftijd te vermelden waarop het kind zelf het boek kan lezen. Ook kan de leeftijd voor samen lezen worden vermeld. Anders gezegd op welke leeftijd snapt een kind waar het verhaal over gaat. Vermeld de leeftijd op een duidelijk vindbare plek, bijvoorbeeld onder de flaptekst. Mensen zijn makkelijk, heb ik gemerkt. Als het onduidelijk is, laten ze het boek liggen. Een enkeling vraagt om informatie.
Kortom, werk je samen aan je boek, dan wordt het beter. Als je zoveel tijd, energie en liefde in jouw boek hebt gestopt dan wil je toch ook dat jouw boek de lezer bereikt? Dat jouw boek zichtbaar is in de boekwinkel? Dat je vol trots kunt zeggen: dat boek, dat heb ik geschreven!
-
Bovenstaande is een gastblog door Ans Speelman, eigenaar van boekwinkel De Boekpub in Veenhuizen. Ook is ze bestuurslid van de Stichting Literaire Parel (de Nederlandse boekenprijs voor zelfpublicerende auteurs) en auteur van het boek Kankerwijf.
.
.
Lees ook onze andere blogs over jouw boek in de boekwinkel:
✔️ Hoe krijg je je boek in de boekhandel
✔️ Het belang van een goede omslag
Op 22 september 2025 is Ans Speelman te gast bij ons Boekmarketing vragenuurtje, online. Deelname is gratis, alle auteurs die zelf de marketing doen zijn welkom om aan te sluiten.
Klik hier voor meer informatie en aanmelden