Dit kon wel eens de meest gestelde vraag zijn door zelfuitgevers. Het korte antwoord is: dat valt niet mee.
Blog door: Loes VorkDit kon wel eens de meest gestelde vraag zijn door zelfuitgevers: hoe krijg ik mijn boek in de boekhandel.
Het korte antwoord is: dat valt niet mee.
Bovendien vraag ik me af: waarom wil je het zo graag?
Boekhandels hebben een voorkeur voor boeken van (traditionele) uitgevers, die hun boeken aan de branche presenteren op de boekenmarkten en via de aanbiedingsbrochures, en die werken met het centrale boekenbestelpunt CB. Ze gaan ervanuit dat de betreffende uitgevers hebben geselecteerd op kwaliteit, en dat ze marketinginspanningen leveren om boek en auteur bekendheid te geven.
Zelfuitgegeven boeken hebben de naam slechter van kwaliteit te zijn. Maar zelfs als jouw zelfuitgegeven boek steengoed is en je aangesloten bent bij het CB, is het lastig om je boek in de boekhandels te krijgen.
Ik ken eigenlijk maar twee categorieën van zelfuitgevende auteurs die het wel lukt om hun boek in de boekhandel te krijgen: BN’ers en auteurs die zelf marketeer zijn (of op zijn minst ondernemer) en een flink budget hebben om professionals in te huren. Overigens zal de BN’er ook professionals inhuren om het boek in de boekhandel te krijgen.
Wanneer een bekende Nederlander zelf een boek uitgeeft, kan een boekhandel ervanuit gaan dat het qua media-aandacht wel goed zal zitten. BN-ers hebben bovendien zelf al een fanbase opgebouwd, dus als je dat boek inkoopt en een mooie zichtplek geeft in je winkel dan weet je zeker dat het wel zal lopen. Voorbeeld: Paulien Cornelisse (in dit RTL nieuwsbericht lees je over haar team). Paulien is zelfuitgever, maar ze verkoopt haar boeken niet zelf. Op haar site verwijst ze naar de lokale boekhandel.
Toen ik mijn eerste boek zelf uitgaf bezocht ik een lezing van Frank Krake in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (2019). Hij vertelde hoe hij als selfpubber zelfs de NS Publieksprijs won. Wat ik uit zijn verhaal concludeerde is dat hij veel van marketing weet (Krake studeerde Marketing Strategy aan de Rijksuniversiteit Groningen) én dat hij denkt en werkt als een ondernemer. Hij begrijpt welke onderwerpen aantrekkelijk zijn voor het grote publiek, hoe je aandacht kunt genereren en dat investeringen noodzakelijk zijn voor succes. Overigens is zijn weg als zelfuitgever niet alleen maar succesvol, en daardoor extra leerzaam.
Ik raad je dan ook aan om verder te lezen over Frank Krake: bijvoorbeeld het interview door Boekengilde ‘In gesprek met Frank Krake’ en het interview door TKKR ‘Van rampondernemer tot bestsellerauteur’.
Is deze weg niet voor jou weggelegd? Vraag je dan eens af waarom je je boek eigenlijk in de boekhandel wil hebben. Is het voor jezelf, of gaat het vooral om het bereiken van lezers?
Toen ik mijn eigen boek in de boekhandel zag staan bij Broese Boekverkopers in Utrecht en bij Boekhandel De Vries van Stockum in Den Haag, werd ik een beetje emotioneel. Het voelde als een blijk van erkenning. Als dat is waar je behoefte aan hebt, leg dan contact met je lokale boekhandel en probeer je boek daar op commissiebasis in de winkel te krijgen. Verwacht niet te veel van de verkoop maar geniet van het feit dat je nu echt een auteur bent, want je ligt in de boekhandel.
Als je argument is dat je vooral veel lezers wil bereiken, dan is het logisch dat je als eerste aan de boekhandels dacht omdat dat van oudsher de plek is waar lezers nieuwe boeken vinden. Maar de wereld verandert. Er worden sowieso veel meer boeken uitgegeven dan er in de boekhandels passen. Ook de traditionele uitgevers hebben steeds meer moeite om hun boeken te verkopen. Alle auteurs moeten actief aan de slag met hun marketing, of ze nu zelfuitgever zijn of niet. En lezers komen minder vaak in boekhandels. Ze vinden hun informatie grotendeels online en bestellen ook gemakkelijk online. Dat betekent dat je boek online zichtbaar en vindbaar moet zijn. En pas als je dat voor elkaar hebt, maak je kans op zichtbaarheid in andere media, zoals kranten, tijdschriften, podcasts en zelfs radio- en televisieprogramma's.
Als je in je eentje een goede online zichtbaarheid en vindbaarheid moet opbouwen als auteur, dan is dan nog best lastig. Natuurlijk kun je gebruik maken van de zichtbaarheid en vindbaarheid van de grote bekende webshops, maar die verkopen jouw boek ook pas als jouw marketing werkt. Als je niets doet aan je marketing, staat je boek wel in die webshops, maar je verkoopt het nog steeds niet. Maar hoe meer je investeert in je marketing, hoe meer deze partijen aan jou verdienen. Want belangstellenden die bijvoorbeeld via jouw social media berichten over je boek hebben gehoord, vinden deze grote webshops bovenaan in de zoekresultaten. Daar kun je als zelfverkopende auteur nooit tegenop SEO-en en SEA-en.
Dat is geen probleem als je het aantal lezers belangrijker vindt dan je eigen inkomsten. Maar als je niet alleen veel lezers wil bereiken maar ook zo veel mogelijk zelf aan je boek wil verdienen, kun je overwegen om je boek alleen via je eigen kanalen aan te bieden. Voor een goede vindbaarheid zul je vervolgens serieus aan de slag moeten met je SEO. Ter inspiratie kun je deze blog met SEO tips lezen op de site van Vork Communicatie.
Met name de techniek van linkbuilding is interessant om als kleine partij beter gevonden te worden. Dit houdt in dat je op andere, goed bezochte sites, linkjes plaatst naar jouw site. En omgekeerd: dat je op jouw site linkjes plaatst naar betrouwbare en relevante sites. Bij Bestelbijdeauteur.nl werken we er hard aan om niet alleen een waardevolle plek voor linkbuilding te worden, maar ook ‘the place to go to’ voor bewuste lezers die een bijzonder boek zoeken en die de auteurs goede inkomsten gunnen.
Ik denk dat de boekenmarkt de komende tijd flink gaat veranderen, omdat de huidige situatie aan alle kanten wringt. Dus wees online actief en volg de ontwikkelingen zodat je er op tijd bij bent!
Tip: lees ook deze blog 'Jouw boek in de boekhandel? Dit is wat je moet weten' door Hedwig van Lier
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl