Geld verdienen met je boek

Maak een strategie voor je boek, vóórdat je andere partijen inhuurt (die aan jou verdienen)

Geld verdienen met je boek, het schijnt mogelijk te zijn!

Veel mensen hebben geen idee hoe de geldstromen rond boeken lopen. Dat betreft niet alleen lezers, maar helaas ook veel auteurs. Ik ontmoet regelmatig auteurs die hun boek al hebben gepubliceerd en daarna ontdekken dat ze, uit onwetendheid, onvoordelige beslissingen hebben genomen.

Mensen die wél weten hoe het zit in de boekenwereld barsten wellicht in lachten uit wanneer je het onderwerp ‘geld verdienen met je boek’ ter sprake brengt. Maar zo pessimistisch wil ik ook weer niet zijn. Het is echt mogelijk om (meer) te verdienen met of door je boek.

Geld verdienen met je boek

Geld verdienen aan je boek

Als je aan je boek geld wil verdienen, dan moet je simpelweg kijken naar de verhouding tussen de kosten en opbrengsten.

Bij uitgave in eigen beheer zijn de zes belangrijkste knoppen waar je aan kunt draaien:

(1) de wijze van drukken of printen,
(2) de oplage,
(3) de opslagkosten,
(4) CB aansluiting of niet,
(5) de verkooprijs en
(6) de verzendkosten.

Wil je hier meer van weten? Meld je dan aan voor het boekmarketing vragenuurtje op woensdagavond 16 april 2025. Ik spreek met Reindert Heidema van DBMC, specialist in drukwerkfulfilment, over geld verdienen met je boek. Tijdens deze online bijeenkomst kun je al je vragen stellen over dit onderwerp.

Klik hier om je aan te melden voor 16 april.

Geld verdienen door je boek

Behalve het bovenstaande verdienmodel (geld verdienden aan je boek) kun je ook inkomsten genereren via of door je boek. Dit geldt met name voor de auteurs die tevens ondernemer zijn.

Door een boek te schrijven over jouw vakgebied maak je jezelf zichtbaar als expert op het betreffende onderwerp. Daardoor word je interessanter als spreker, vind je gemakkelijker gelegenheden om te spreken, trek je meer publiek als je spreekt en/of kun je hogere bedragen vragen. Het bevestigt je expertstatus, waardoor je meer klanten trekt voor je diensten en/of hogere tarieven kunt berekenen. Ook je kans op free publicity wordt groter wanneer je niet alleen ondernemer maar ook auteur bent.

In de blog Ondernemers met een boek lees je meer over wat een boek kan betekenen voor je bedrijf.


Vind jij het belangrijk om geld te verdienen aan of via je boek?

Of mag het boek je desnoods geld kosten, omdat je er een ander doel mee wil bereiken?

Je moet hoe dan ook bewuste keuzes maken, anders wordt er vóór jou beslist door partijen die zelf wel degelijk winst willen maken via jouw boek. Dit betekent dat je moet nadenken over je doel, je doelgroep en wat je zelf kunt en wilt bijdragen aan de verkoop en marketing van je boek. Je moet strategisch te werk gaan, als een ondernemer, ook al ben je dat misschien niet.

Is dat moeilijk?

Nee. Met gezond verstand kom je een heel eind. Maar je moet het wel aan willen gaan. Het is extra werk, dat wel.

Neem alsjeblieft de moeite om een strategie te maken voor je boek, vóórdat je andere partijen benadert of inhuurt (die aan jou verdienen).

Onze marketingblogs voor auteurs en de gratis boekmarketing vragenuurtjes (iedere maand, online) bieden gratis ondersteuning. Ook zijn er veel medeauteurs die hun ervaringen graag met je delen, bijvoorbeeld via onze groepen voor auteurs op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs). Maak er gebruik van!

Geld verdienen aan, met of via je boek

12-03-2025