Je bent uitgenodigd voor een boekpresentatie. Wat geef je de auteur cadeau?
Blog door: Loes VorkEen bevriende auteur nodigt je uit voor de presentatie van zijn of haar boek. Er is een zaaltje gehuurd of een plek in een boekhandel gereserveerd, er is een drankje geregeld, iemand doet waarschijnlijk een woordje en de kersverse boeken worden gesigneerd. Wat geef je cadeau?
Er zijn maar weinig auteurs die met schrijven hun inkomen kunnen verdienen. Bovendien is het schrijven van een boek een stevig en meestal ook langdurig proces, zowel gevoelsmatig als praktisch. Nu het eindelijk af is voelt de auteur zich als het ware binnenstebuiten gekeerd en extra kwetsbaar. Hij of zij kan dan ook alle support en waardering gebruiken!
Dus: neem een presentje mee voor de auteur en houd rekening met diens kwetsbaarheid!
Koop het boek & denk praktisch
Koop in ieder geval het boek en vraag de auteur om een handtekening en een persoonlijke boodschap. Vraag dit, als het kan, van tevoren zodat de auteur zich kan voorbereiden en het minder tijd in beslag neemt tijdens de boekpresentatie.
Koop een extra exemplaar
Koop een extra exemplaar om cadeau te geven. Doe dat zo snel mogelijk na de boeklancering en kies iemand uit van wie je weet dat die het boek zal waarderen. Ook dit exemplaar wordt extra bijzonder met een handtekening en opdracht door de auteur.
Neem een extra gast mee
Afhankelijk van de bekendheid en het netwerk van de auteur, loopt het storm qua bezoekers óf is het juist lastig om de zaal een beetje gevuld te krijgen. In het laatste geval geldt: hoe mee, hoe beter. Ken je iemand die ook interesse heeft in het boek dat wordt gepresenteerd? Vraag aan de auteur of je een extra gast mee mag nemen!
Houd je mond als je meteen een fout in het boek ontdekt
Hoewel iedere auteur en uitgever het (als het goed is) probeert, lukt het zelden om een boek te publiceren zonder spelfoutjes of inhoudelijke vergissingen. Helaas is het een soort wetmatigheid dat je zo’n fout meteen ziet, de allereerste keer dat jij het boek open slaat. Als dat tijdens de boekpresentatie gebeurt: houd je mond. Het is namelijk helaas ook een soort wetmatigheid dat de eerste reactie op je boek een negatieve is. Net op het moment dat je daar extra gevoelig voor bent… Sowieso: als je het boek niks vindt, houd gewoon je mond. Kan jij het beter? Houd dan ook je mond, schrijf zelf een boek! Vind je het geweldig? Laat het dan overal weten.
Lees het boek en schrijf een recensie
Schrijf een boekrecensie en publiceer die op een plek waar potentiële lezers aanwezig zijn. Daarbij kun je denken aan een plek waar liefhebbers van dit onderwerp met elkaar praten zoals een toepasselijke Facebook groep. En aan platforms die bedoeld zijn voor recensies zoals Hebban en Goodreads. Plaats het ook op social media en zet er een linkje bij naar de site van de auteur en/of tag de auteur. Mail je recensie ook naar de auteur en zeg erbij waar je het hebt gepubliceerd.
Zeg niet alleen dat je het boek ‘leuk’ of ‘goed’ vond, maar doe je best om je mening goed te onderbouwen. Alleen de verhaallijn vertellen of de achterflap herhalen is een beetje mager. Vertel waarom het boek jou heeft geraakt of geholpen. Uiteraard vermijd je spoilers!
Verwen de auteur met lekkers en waardering
Schrijf een persoonlijke kaart waarin je je waardering uitspreekt voor de auteur en/of diens werk en doe er iets lekkers bij. Kleine moeite om bij de naaste omgeving te informeren van welk lekkers de auteur houdt of juist niet. Een fles wijn of juist niet?!
Mij overkwam het een keer dat ik de catering wilde afrekenen, en dat een van de gasten een deel van de rekening al had voldaan. Dat was een zeer prettige verrassing!
Geef een schrijver iets dat helpt bij de marketing
Geef een cadeautje dat de auteur ondersteunt bij de marketing van het boek. Misschien kun je boekenleggers laten drukken of visitekaartjes, of een handige social media workshop cadeau geven. Ook een boekvermelding op het boekenplatform Bestelbijdeauteur.nl kan een fijn geschenk zijn. Ben je zelf handig met marketing? Geef dan je praktische hulp cadeau, in de vorm van een uur van je tijd. Of bied jezelf aan als chauffeur naar boekpresentaties en als co-host bij beurzen of markten.
Het favoriete koffietentje
Heeft de auteur een favoriet koffietentje? Misschien kun je een cadeaubon kopen voor de betreffende zaak. Of organiseer een lunch waarbij jij alle aandacht hebt voor de lotgevallen van de schrijver in kwestie.
Ontsluit je netwerk
Als je door je werk een groot netwerk hebt, kijk dan eens of je voor de auteur warme en waardevolle contacten kunt leggen. Bijvoorbeeld met journalisten, recensenten, eigenaren van boekwinkels, boekbloggers, booktokkers, programmateams van bibliotheken etc. Toen mijn vriendin ontdekte dat mijn boek niet in de lokale boekhandel lag, ging zij erheen om te vragen of ze het wilden bestellen. Dat was een tof cadeau!
Social media tamtam
Het is echt een cadeautje als jij de moeite neemt om de auteur op social media te volgen en de berichten te liken en/of te delen en erop te reageren (indien relevant). Niet alleen in de eerste week... Interactie zorg voor een hoger bereik voor de auteur!
Kreeg je als auteur iets cadeau waar je heel blij mee was?
Laat het weten, we voegen ze graag toe aan deze blog
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl