Recensies zijn belangrijk voor de verkoop van je boek. Maar wat is een goede recensie?
Recensies zijn belangrijk voor auteurs. Goede recensies zorgen ervoor dat je meer lezers trekt. Maar wat is eigenlijk een ‘goede recensie’? Is iedere recensie die positief is over het boek, een goede recensie? Wat mij betreft niet. Als je online scrolt door verzamelingen van recensies, zijn er heel wat goede die nergens op slaan. Bijvoorbeeld: ‘Goed boek, ik had het in één avond uit.’ Ergens anders las ik zelfs ‘Dit lijkt me een goed boek!’ Tsja, dat zegt mij helemaal niets. Ik wil weten waar het boek over gaat (wel zonder spoilers alsjeblieft), wat de recensent ervan vond en vooral waarom. Zodat ik zelf kan bedenken of ik zin heb in dit boek.
Omgekeerd kunnen slechte recensies ook heel goed uitpakken voor de verkoopcijfers, en dan vooral als er een beetje openbare ophef over ontstaat. Het levert in ieder geval zichtbaarheid op en er zijn gelukkig genoeg lezers die juist daardoor nieuwsgierig worden.
Goede boeken betekenen iets voor mij. Ze raken me persoonlijk, bijvoorbeeld omdat er herkenbare gebeurtenissen en emoties worden beschreven. Of ze verrassen me met informatie, inzichten en werelden die ik niet uit eigen ervaring ken. Ze verrijken me, helpen me en bevestigen me. Goede boeken betekenen iets voor mijn leven.
Een goede recensie doet voor mij hetzelfde als een goed boek. Een goede recensie is plezierig om te lezen, of je nu interesse hebt in het onderhavige boek of niet. Ik lees dan ook graag recensies waarin de recensent beschrijft wat het boek voor hem of haar heeft betekend. Geen literair-afstandelijke beschrijving maar een echt, menselijk verhaal.
Krijg of kreeg je goede of slechte? Durf je ze te lezen? Hebben ze effect op de verkoop van je boek?
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl