Hoe wij de trends zien en wat auteurs ermee kunnen.
Blog door: Loes VorkOp 30 januari 2024 presenteerde het Platform Innovatie Marketing (PIM) het negentiende PIM Trendrapport met de titel 'De Clash van het zijn'. In dat rapport worden de ontwikkelingen in het gedrag van consumenten beschreven. Dat is nuttige informatie voor marketeers en ondernemers. Als je wil groeien met je bedrijf, moet je blijven aansluiten bij de markt. Dat betekent niet alleen voortdurend veranderen (volgen) maar ook innoveren (vooruit lopen).
Wat kun je daarmee als auteur? Als je weet welke thema’s er leven bij je lezers dan kun je daarbij aansluiten. Wellicht in je boek, en zeker in je marketing. Wanneer je in je uitingen inhaakt op de thema’s die in de actualiteit spelen, trek je de aandacht van je lezers en maak je bovendien meer kans op publiciteit.
Ik vind het rapport ook inspirerend omdat het zes trends behandelt, die worden geordend in drie tegengestelde duo’s. En een tegenstelling, dát is een verhaal! Alleen al de kop van het eerste duo spreekt tot mijn verbeelding: ‘Middelmatigheid Troef versus Extreme Verwondering’. Wat mij betreft maken we dit tot onderwerp van een schrijfwedstrijd.
(lees verder onder de foto)
Als oprichters van een online boekenplatform lezen we in het Trendrapport ontwikkelingen die we herkennen in de wereld van boeken, uitgeven en zelfuitgeven.
De Vlaamse toekomststrateeg Kristel Vanderlinden schrijft in het voorwoord: ‘We staan op een kruispunt vol mogelijkheden en onzekerheden. (…) Mensen geven prioriteit aan individueel welzijn en zelfontplooiing, maar willen tegelijkertijd ook verandering teweegbrengen voor anderen. Ze omarmen vooruitgang maar klampen zich ook vast aan het verleden. Ze willen de touwtjes in handen hebben, maar verlangen tegelijkertijd dat bedrijven en overheden hun ook begeleiden.’
Dit geldt exact voor auteurs. Steeds meer mensen hebben het verlangen om een boek te schrijven. Zij willen hun eigen verhaal vertellen, op hun eigen, individuele manier. Het vertellen van dat verhaal (of dat nu fictie of non-fictie is) wordt gevoeld als een noodzakelijke stap in de persoonlijke en/of professionele ontwikkeling. 'Dit boek moest eruit' is een opmerking die we regelmatig horen.
Maar het is niet voldoende om die individuele expressie voor jezelf te houden. De auteur wil met zijn of haar verhaal zo veel mogelijk lezers bereiken. Niet alleen om gelezen te worden of om geld te verdienen met het boek, maar vaak ook om iets bij te dragen of te verbeteren in de wereld. Het boek biedt informatie, inzicht, herkenning of ontspanning en ontsnapping. Het betekent iets voor de lezer.
Steeds meer auteurs willen zelf uitgeven; zelf de touwtjes in handen hebben. Tegelijkertijd beseffen ze dat ze het grotere geheel nodig hebben om iets te bereiken. Uit onwetendheid nemen ze soms verkeerde beslissingen rond het uitgeven en presenteren van hun boek. Ze hebben het gevoel dat de traditionele partijen moeilijk bereikbaar en geen goede of eerlijke raadgevers zijn. Ze hebben behoefte aan transparantie, duidelijkheid en eerlijkheid. De auteur wil niet behandeld worden als melkkoe, maar samenwerken op basis van gelijkwaardigheid.
Met Bestelbijdeauteur.nl spelen we een rol in de ontwikkelingen in het boekenvak. We springen in het gat dat de gevestigde partijen laten liggen, omdat ze er vanuit hun positie niets mee kunnen. Om met de woorden van Vanderlinden te spreken: we ervaren opwinding en inspirerende kansen!
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl