Wat doen wij aan de promotie van jouw boek?

Wat kun je verwachten als je je boek op ons boekenplatform plaatst?

Wat doen wij aan de promotie van jouw boek?

Wij doen feitelijk niets alleen voor jouw boek, maar alles om het platform Bestelbijdeauteur.nl meer bekendheid te geven. Daarbij gebruiken we jouw boek af en toe als onderwerp.

Zo tonen we alle boeken een voor een, in willekeurige volgorde, op onze belangrijkste social media kanalen Instagram, Facebook, LinkedIn en X. Wanneer alle boeken geweest zijn, beginnen we opnieuw.

Daarnaast maken we af en toe video’s met meerdere boeken rondom één onderwerp, plaatsen we berichten over activiteiten waarbij lezers auteurs kunnen ontmoeten en werken we aan een serie boekrecensies die we ook via social media zullen publiceren.

We nemen deel aan evenementen (zoals het Taalfeest van o.a. Onze Taal in Antwerpen) en organiseren zelf activiteiten waarbij we Bestelbijdeauteur.nl promoten.

Wat doen wij aan de promotie van jouw boek?

Stap voor stap meer marketing voor onze boeken

Naarmate we meer boeken hebben en dus ook meer inkomsten, kunnen Nienke en ik onze marketingactiviteiten stap voor stap verder uitbreiden. Zo hebben we onlangs boekenleggers laten drukken om het platform te promoten. Op dit moment werkt onze webbouwer aan een agendafunctie waarmee de auteurs zelf hun lezingen, boekpresentaties, workshops, beurzen en markten kunnen aankondigen. Die staan dan op de site maar zullen we natuurlijk ook via social media aandacht geven. Zulke investeringen zijn kostbaar en ons verlanglijstje is nog lang...

Wanneer je je boek op ons platform plaatst kom je op een maillijst waarmee we de auteurs maandelijks informeren over onze activiteiten en tips geven om ook zelf actief te blijven met de marketing. Dat laatste is erg belangrijk.

Want het is een feit: wanneer je zelf ook actief bent, heb je het meeste aan je deelname aan Bestelbijdeauteur.nl.

Het gaat er namelijk om dat je vaak in beeld komt met je boek, voortdurend, aantrekkelijk en op meerdere manieren. Organische marketing, oftewel marketing zonder te adverteren, vraagt om geduld en volharding. Als communicatiekundige en marketingtrainer kan ik je vertellen dat nieuwe bedrijven, en dus ook nieuwe auteurs, rekening moeten houden met een periode van minstens drie tot vijf jaar om voldoende bekendheid op te bouwen. Boeken die 'zichzelf' verkopen zijn zeldzaam.

Via je auteurs-login kun je zien hoe vaak er wordt geklikt op de knop 'Bestel bij de auteur' jouw boek. (Let op: de knop 'Mail de auteur' wordt om technische reden niet geteld, maar daar komt binnenkort verandering in.)

Heb je weinig kliks? Kijk dan eens kritisch naar je vermelding: trekt die de aandacht met de juiste zoekwoorden en een visueel aantrekkelijke afbeelding? Sommige boekafbeeldingen die we aangeleverd krijgen zijn niet eens scherp! Kijk ook even op onze genrepagina via welke genres je gevonden wil worden en neem deze woorden op in je boekvermelding.

Verder zul je minder kliks krijgen op de button 'Mail de auteur' dan op 'Bestel bij de auteur' omdat per mail bestellen veel spannender is en omdat mensen graag nog wat meer informatie over je boek krijgen voordat ze daadwerkelijk bestellen. Wanneer je geen eigen site hebt, kun je dan ook beter een landingspagina kiezen dan een basisvermelding op onze site. Overigens kun je een basisvermelding altijd later nog omzetten naar een landingspagina.

De hoeveelheid kliks is ook een rechtstreeks gevolg van hoe goed de bezoeker van ons platform jouw boek al kent. Hebben ze het al eens eerder gezien via social media en door jouw eigen marketing activiteiten?

Wanneer wij structureel aan de marketing van ons platform werken, en jij structureel werkt aan de marketing van jouw boek(en), dan zijn we samen sterk!

Loes en Nienke Vork van Bestelbijdeauteur.nl

Loes en Nienke Vork van Bestelbijdeauteur.nl

09-10-2024