De kracht van goede timing: zo vergroot je je mediakansen als auteur
Blog door: Janneke van HeugtenVeel auteurs proberen pas media te benaderen wanneer het boek verschenen is. Dat voelt logisch omdat je dan iets concreets kunt laten zien. Toch gaat het hier vaak mis. Voor veel redacties ben je op dat moment namelijk al te laat.
Ken het ritme van het medium
Verschillende soorten media werken in verschillende ritmes. Kranten kunnen snel schakelen. Een radio interview kan soms over een uur al worden uitgezonden. Maar tijdschriften werken maanden vooruit. Een editie die in december verschijnt, wordt soms al in juli bedacht. Wanneer je pas contact opneemt op de dag dat je boek verschijnt, staan die pagina’s allang vol.
Daarom moet je eerder beginnen. Veel eerder. Zodra je een leesbare pdf hebt van de belangrijkste hoofdstukken, kun je journalisten benaderen. Ze hoeven niet het hele boek te hebben. Ze willen begrijpen waar het over gaat en of jij de juiste persoon bent om hierover te spreken. Een paar hoofdstukken die de kern raken zijn vaak al voldoende om op de radar te komen.
Daarnaast hebben journalisten tijd nodig om intern te overleggen, een item te plannen en te kijken welke invalshoeken passen bij hun medium. Wanneer je laat bent, hebben ze geen ruimte meer om jouw boek te plaatsen. Niet omdat ze het niet interessant vinden, maar omdat hun planning simpelweg al rond is.
Timing vraagt dus geen perfect plan, maar wel een realistische blik. Wanneer jij begrijpt hoe een redactie werkt, kun je veel beter inspelen op hun ritme. En dat ritme bepaalt of jouw boek een plek krijgt.
Janneke schreef deze gastblog voor Bestelbijdeauteur.nl
Janneke van Heugten is publiciteitsexpert, adviseur, spreker en directeur van Mediaplatform VIDM. Tijdens de wekelijkse interactieve VIDM Medialunches interviewt ze journalisten en hoofdredacteuren over hun werk. Van Heugten komt sinds 2007 regelmatig in de media over het belang van een betere representatie. In 2024 kwam haar boek Vaker in de Media bij Van Duuren Management uit.
Mediaplatform VIDM is het grootste platform van Nederland dat journalisten en experts aan elkaar koppelt om een brede diversiteit aan verhalen en experts in de media te bevorderen.