Wanneer begin je met de marketing van je boek?

Begin vandaag! Het is nooit te vroeg, maar ook nooit te laat om alsnog of alvast marketing te doen voor je boek

Begin vandaag met de marketing van je boek!

Het is nooit te vroeg om met de marketing van je boek te beginnen. Zelfs als je nog niet eens de datum van publicatie weet, en het misschien nog wel een jaar of langer zal duren, kun je al beginnen met het opbouwen van een netwerk van mensen die interesse hebben in jou en jouw onderwerp of genre. Neem hen mee op je reis naar de totstandkoming van je boek. Deel persoonlijke dingen rondom het boek, vanuit je eigen plezier en enthousiasme, en/of deel kennis (als dat relevant is).


Zodra de verschijningsdatum bekend is, kun je wat planmatiger te werk gaan

Wanneer je graag in de publiciteit wil komen, heb je rekening te houden met de lange productietijden van programma’s en magazines. Vaak moet je de redactie al maanden van tevoren benaderen. Hoe persoonlijker je contact kunt leggen, hoe beter, dus reserveer tijd om uit te zoeken welke journalisten en redacteuren relevant zijn en hoe je het beste met hen in contact kunt komen. Voor een PR-campagne via je eigen social media kanalen zou ik ongeveer 6 weken nemen, voorafgaand aan de verschijningsdatum.

Het is óók nooit te laat om (alsnog) te beginnen met de marketing van je boek

Het is óók nooit te laat om (alsnog) te beginnen met de marketing van je boek, zelfs als is je boek al een poosje geleden gepubliceerd.

Want waarom zou een boek alleen maar interessant zijn als het nieuw is? Dus als je de marketing was vergeten, begin er dan gerust alsnog aan. Ook als de verkoop inzakt kun je opnieuw een campagne doen.

Je hoeft niet te benoemen dat je boek er al (lang) is. Wel is het fijn om een concrete aanleiding te hebben die voor jezelf logisch voelt, zoals een gebeurtenis waar je naartoe kunt werken. Bijvoorbeeld je aanwezigheid op een boekenmarkt of je optreden als spreker tijdens een evenement. Kijk eventueel naar een issue kalender of er een voor jouw boek toepasselijke week of dag bestaat.

Maar ook zonder aanleiding is het slim om af en toe een poosje wat meer aan je marketing te doen. Naast je vaste marketingactiviteiten ( je ‘onderhoudsdosis’) is het slim om een of enkele keren per jaar gedurende een bepaalde tijd wat intensiever communiceren.

Dit is een van de vragen die werden gesteld tijdens ons maandelijkse boekmarketing vragenuurtje. Heb je ook vragen rond de marketing van je boek of kun je gewoon wel een beetje inspiratie gebruiken? Je bent van harte welkom bij de eerstvolgende! Alle auteurs zijn welkom.

18-01-2025