Geef je boek al tijdens het schrijven een plek in de wereld
Blog door: Hanny SchoonderwoerdDe vraag “Waar ga ik mijn boek verkopen?” hoort wat mij betreft niet pas te komen wanneer de vormgever zijn laatste puntjes zet of de drukker al klaarstaat. Daarom stel ik die vraag altijd helemaal aan het begin van een traject. Om te voorkomen dat we samen in een fase belanden waarin het boek klaar is en de lezer nog nergens te bekennen is.
Het is een vraag die richting geeft en focus brengt. Het zorgt ervoor dat een boek zijn publiek niet pas zoekt wanneer het al gedrukt is, maar al tijdens het schrijven een plek in de wereld krijgt.
Veel auteurs denken tijdens het schrijven vooral aan inhoud, stijl, structuur, vormgeving. Heel logisch en natuurlijk juich ik dat van harte toe. Maar het creatieve proces kan je ook helemaal opslokken en daarom is het belangrijk om van meet af aan ook stil te staan bij de lezers voor wie je het doet. Wie zijn ze? Waar bewegen ze zich? Hoe gaan ze jouw boek vinden?
Een boek verkoopt niet omdat het ergens ligt. Het verkoopt omdat iemand zich aangesproken voelt. Daarom is die eerste vraag zo wezenlijk: vóór we over distributie praten, praten we over lezers. Dat is het fundament. Daar begint het traject.
Het beste verkooppunt is vaak de auteur zelf. Niet omdat een auteur een verkoper moet worden, maar omdat lezers graag van de bron horen, tijdens bijvoorbeeld:
Of via:|
Dit zijn warme plekken. Menselijke plekken. Een boek is daar geen product, maar een gesprek.
Alternatieve verkoopkanalen werken écht. Boekhandels zijn prachtig, maar niet per se het eerste of belangrijkste verkoopkanaal voor auteurs in eigen beheer. Juist buiten de traditionele paden ontstaan de mooiste kansen.
Ik zie boeken hun weg vinden via:
Op dat soort plekken liggen boeken niet verloren tussen honderden andere titels. Ze krijgen aandacht, ruimte en belanden in nieuwsgierige handen.
Wij beginnen vroeg met het nadenken over verkoopkanalen voor je boek omdat verkoop geen eindfase is, maar een parallel proces. Een boek leeft niet pas op de dag van publicatie. Het leeft al terwijl de schrijver eraan werkt. We bouwen bewust aan zichtbaarheid, betrokkenheid en verbinding.
Daarom denken we vanaf de eerste gesprekken al mee:
Zo wordt verkoop geen vraag die later paniek veroorzaakt, maar een integraal onderdeel van het maken van een boek.
Wanneer iemand uiteindelijk tóch vraagt: “Waar kan ik mijn boek verkopen?”, dan leidt dat bijna altijd naar een dieper gesprek: “Hoe zorg ik dat mijn boek zijn lezers vindt?” Daar ligt de essentie van uitgeven in eigen beheer. Het gaat niet om de vraag waar een boek ligt, maar om relaties. Niet om verkoopmomenten, maar om verbinding.
En juist daarom begint die vraag bij ons vroeg. Zodat elk boek dat we begeleiden niet alleen gemaakt wordt, maar ook werkelijk gevonden, door de lezers voor wie het bedoeld is.