Voor welke lezers is jouw boek?

Tips om de doelgroep voor je boek te bepalen.

Blog door: Loes Vork

Misschien vind je dat iedereen jouw boek mag lezen...

Dat mag inderdaad. Maar als je de marketing voor je boek richt op ‘iedereen’ dan zal niemand zich echt aangesproken voelen. Daarom vind je in dit artikel tips om zelf je doelgroep (niche) te kiezen. Wie zijn jouw favoriete lezers? Of, beter gezegd: voor welke lezers is jouw boek het favoriete boek?


Wat is een niche?

Een niche is een duidelijk afgebakende doelgroep, waarop je je communicatie consequent richt. Terwijl heel verschillende soorten mensen jouw boek lezen (denk aan mannen en vrouwen, aan verschillende leeftijden en aan verschillende behoeften en voorkeuren) kies jij voor één stijl en één aanspreekvorm als je reclame maakt voor je boek. Wordt het ‘u’ of ‘jij’? Gebruik je eenvoudige taal of mag het wat pittiger?

Welk deel van je lezers kies je dan voor je niche?

Wie is jouw ideale, favoriete doelgroep en waarom?

Jouw ideale, favoriete lezers zijn...

  • de lezers die het meeste hebben aan of genieten van jouw boek;
  • de lezers met wie je het liefste een praatje maakt;
  • de lezers waarvan je zelf ook energie krijgt;
  • het zijn lezers die je kunt bereiken;
  • het zijn lezers die geld kunnen uitgeven aan jouw boek;
  • het zijn lezers die een beetje op jou lijken; jullie hebben iets gemeenschappelijk.

7x profijt van een goede niche

Een goede niche maakt je communicatie op zeven manieren duidelijker, makkelijker en efficiënter:

1. Het opstapel-effect doet beter zijn werk doordat je uitingen worden herkend als bij elkaar horend;
2. Mensen bevelen je gemakkelijker aan omdat ze begrijpen voor wie boek echt iets kan betekenen;
3. Je weet welke middelen je moet kiezen, namelijk de middelen die je doelgroep zelf ook gebruikt;
4. Je weet welke toon je moet kiezen: formeel of informeel. Je weet ook of je heel toegankelijk en eenvoudig moet communiceren, of dat je wat meer de diepte in kunt gaan;
5. Je weet waar je doelgroep tegenaan loopt of welke behoeften of problemen je doelgroep heeft;
6. Je weet wat je doelgroep wil lezen in je blogs en updates;
7. Je krijgt meer energie van het contact met je lezers. Je verliest minder energie aan lezers die niet bij je passen.

Bang om lezers mis te lopen?

Misschien ben je bang dat je lezers misloopt door een doelgroep te kiezen. Die angst blijkt in de praktijk ongegrond. Je andere lezers vinden óók herkenning in jouw uitingen omdat ze zo dicht liggen bij wie je bent als persoon. Ze zijn echt en authentiek en jouw kracht en enthousiasme zijn erin voelbaar. Je trekt er ook lezers mee die niet precies in je doelgroep vallen, maar die wel een klik met je hebben en die zelf de conclusie trekken dat jouw werk ook voor hen interessant is.

Wil je toch verschillende doelgroepen bereiken?

Maak dan een apart marketingplan voor iedere doelgroep. Maar zoek ook naar de paraplu waar alles onder past. Het klinkt misschien gek, maar waarschijnlijk komt jouw werk of het effect van je boek in essentie toch steeds op hetzelfde neer. Wat is dat precies? Door die kwaliteit te benoemen in al je uitingen, krijg je eenheid en is het voor de buitenwereld logisch hoe je de verschillende doelgroepen kunt combineren. Om jouw paraplu te vinden heb je vaak iemand anders nodig met wie je kunt sparren: buitenstaanders zien het gemakkelijker dan jijzelf.

Het kiezen van je doelgroep begint met zelfreflectie

Voordat je gaat nadenken over het soort lezers aan wie je je boek het liefst wil verkopen (en die het meest blij zijn met jouw boek), moet je weten wie je zelf bent. Het bepalen van je belangrijkste waarden kan de eerste aanzet zijn. Zoek via Google naar een lijst van waarden. Er zijn er meerdere in omloop. Lees zo’n lijst door en bedenk welke 5 waarden voor jou belangrijk zijn, zowel persoonlijk als in je werk.

Daarna kun je je favoriete doelgroep verder uitwerken door na te denken over de onderstaande vragen. Uiteindelijk maak je er een beschrijving van zoals je ook voor een romanpersonage zou doen, compleet met naam en uiterlijk. In woorden, maar het werkt ook goed om er een collage of moodboard voor te maken.

Vragen om jouw favoriete doelgroep te vinden

  • Wat is volgens jou een ‘doelgroep’? Maak je eigen definitie.
  • Welke soorten lezers heb je? Maak een lijstje van jouw verschillende soorten lezers.
  • Denk terug aan de laatste keren dat je lezers persoonlijk ontmoette. Welke lezers vond je het leukst? Wat voor mensen waren dat?
  • Als je auteur bent van non-fictie en kennis overdraagt: Heb je zelf ooit moeten leren, waar je nu anderen mee helpt? Zo ja, wat was dat dan en op welk moment in je leven?
  • Denk aan auteurs van ‘precies hetzelfde’ boeken als die van jou. Erger je je wel eens als je ziet hoe zij hun vak uitoefenen? Waar erger je je dan precies aan?
  • Zijn jouw lezers mensen die je met ‘u’ aan moet spreken of met ‘jij’? En wat ben je zelf: meer een u-mens of een jij-mens?
  • Zijn je lezers vaker mannen of vaker vrouwen? Is dat ook waar je persoonlijke voorkeur ligt?
  • Hebben je lezers vaker een bepaalde leeftijd, zoals kinderen, studenten, volwassenen of ouderen? Is dat ook waar je persoonlijke voorkeur ligt?
  • Is er een groep lezers, die net wat blijer met je werk zijn dan gemiddeld? Hoe zou dat komen? Welke behoeften hebben ze?
  • Is er een groep lezers die je wel zou willen bereiken, maar die je boek niet kopen omdat het te duur is of omdat ze het niet kunnen betalen?
  • Is er een groep lezers die gemakkelijk geld kan besteden aan jouw boeken?
  • Maak je wel eens mee dat je boek terecht kwam bij een lezer die er niks mee kon, en / of die een verkeerd beeld had van jouw boek? Wat dacht hij of zij?
  • Zijn er lezers die je enorm veel energie kosten? Wat voor mensen zijn dat?
  • Van wat voor dingen houden je lezers? Wat voor mensen zijn het, behalve hun persoonlijke of zakelijke behoeften?

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 28-03-2024