Tips om de doelgroep voor je boek te bepalen.
Blog door: Loes VorkDat mag inderdaad. Maar als je de marketing voor je boek richt op ‘iedereen’ dan zal niemand zich echt aangesproken voelen. Daarom vind je in dit artikel tips om zelf je doelgroep (niche) te kiezen. Wie zijn jouw favoriete lezers? Of, beter gezegd: voor welke lezers is jouw boek het favoriete boek?
Een niche is een duidelijk afgebakende doelgroep, waarop je je communicatie consequent richt. Terwijl heel verschillende soorten mensen jouw boek lezen (denk aan mannen en vrouwen, aan verschillende leeftijden en aan verschillende behoeften en voorkeuren) kies jij voor één stijl en één aanspreekvorm als je reclame maakt voor je boek. Wordt het ‘u’ of ‘jij’? Gebruik je eenvoudige taal of mag het wat pittiger?
Welk deel van je lezers kies je dan voor je niche?
Jouw ideale, favoriete lezers zijn...
Een goede niche maakt je communicatie op zeven manieren duidelijker, makkelijker en efficiënter:
1. Het opstapel-effect doet beter zijn werk doordat je uitingen worden herkend als bij elkaar horend;
2. Mensen bevelen je gemakkelijker aan omdat ze begrijpen voor wie boek echt iets kan betekenen;
3. Je weet welke middelen je moet kiezen, namelijk de middelen die je doelgroep zelf ook gebruikt;
4. Je weet welke toon je moet kiezen: formeel of informeel. Je weet ook of je heel toegankelijk en eenvoudig moet communiceren, of dat je wat meer de diepte in kunt gaan;
5. Je weet waar je doelgroep tegenaan loopt of welke behoeften of problemen je doelgroep heeft;
6. Je weet wat je doelgroep wil lezen in je blogs en updates;
7. Je krijgt meer energie van het contact met je lezers. Je verliest minder energie aan lezers die niet bij je passen.
Misschien ben je bang dat je lezers misloopt door een doelgroep te kiezen. Die angst blijkt in de praktijk ongegrond. Je andere lezers vinden óók herkenning in jouw uitingen omdat ze zo dicht liggen bij wie je bent als persoon. Ze zijn echt en authentiek en jouw kracht en enthousiasme zijn erin voelbaar. Je trekt er ook lezers mee die niet precies in je doelgroep vallen, maar die wel een klik met je hebben en die zelf de conclusie trekken dat jouw werk ook voor hen interessant is.
Maak dan een apart marketingplan voor iedere doelgroep. Maar zoek ook naar de paraplu waar alles onder past. Het klinkt misschien gek, maar waarschijnlijk komt jouw werk of het effect van je boek in essentie toch steeds op hetzelfde neer. Wat is dat precies? Door die kwaliteit te benoemen in al je uitingen, krijg je eenheid en is het voor de buitenwereld logisch hoe je de verschillende doelgroepen kunt combineren. Om jouw paraplu te vinden heb je vaak iemand anders nodig met wie je kunt sparren: buitenstaanders zien het gemakkelijker dan jijzelf.
Voordat je gaat nadenken over het soort lezers aan wie je je boek het liefst wil verkopen (en die het meest blij zijn met jouw boek), moet je weten wie je zelf bent. Het bepalen van je belangrijkste waarden kan de eerste aanzet zijn. Zoek via Google naar een lijst van waarden. Er zijn er meerdere in omloop. Lees zo’n lijst door en bedenk welke 5 waarden voor jou belangrijk zijn, zowel persoonlijk als in je werk.
Daarna kun je je favoriete doelgroep verder uitwerken door na te denken over de onderstaande vragen. Uiteindelijk maak je er een beschrijving van zoals je ook voor een romanpersonage zou doen, compleet met naam en uiterlijk. In woorden, maar het werkt ook goed om er een collage of moodboard voor te maken.
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl