Zelf verkopen, dus ook zelf je marketing doen, dat vraagt om creativiteit en samenwerking
Als je je boek zelf verkoopt, verdien je er meer aan
Auteurs kunnen meer aan hun boek verdienen als ze hun boek (ook) zelf verkopen, als ze (ook) zelf actief met de marketing aan de slag gaan en als ze samenwerken met andere auteurs.
Hierbij is er geen onderscheid tussen boeken die door traditionele uitgevers worden uitgegeven en boeken die in eigen beheer worden uitgegeven.
Want óók auteurs die bij een uitgever zitten kunnen hun boek zelf rechtstreeks aan lezers verkopen en er meer aan verdienen.
Auteurs die zelf rechtstreeks aan lezers verkopen krijgen een inloopkorting die meestal 40 of 50% bedraagt (zie ons onderzoek onder uitgevers). Soms komt dat in plaats van de royalties van 7 tot 15%, soms erbij. Daar staat wel tegenover dat de auteur zelf extra kosten moet maken en moeite moet doen. Niet alleen om bestellingen in ontvangst te nemen en het boek daadwerkelijk te verzenden, maar ook om lezers te bereiken en daar een band mee op te bouwen.
Het is niet gemakkelijk om de marketing te doen als zelfverkopende auteurs. Je bent schrijver en hebt misschien nauwelijks verstand van en/of geen zin in marketing. Bovendien is marketing jammer genoeg nooit een ‘quick fix’: het brengt veel werk met zich mee en moet lang en structureel worden ingezet voordat het effect heeft. Uitbesteden vraagt meestal een fikse investering, zonder gegarandeerd resultaat. Dus je zult creatief moeten zijn en nieuwe wegen bewandelen, ook omdat de gebruikelijke verkoopkanalen niet of nauwelijks bereikbaar zijn.
De gebruikelijke kanalen van boekhandels en media varen blind op boekenbrochures van de traditionele uitgevers. Naar eigen zeggen omdat ze dan zeker weten dat het ‘goede’ boeken betreft. Ook een lezersplatform als Hebban, in handen van CPNB, zit in deze traditionele hoek gevangen. Als je zelf uitgeeft heb je geen of nauwelijks toegang tot deze kanalen. Als je wel bij een uitgever zit, verkoopt jouw uitgever aan de boekhandels en is het niet de bedoeling dat je dat zelf doet. Je kunt wel rechtstreeks aan lezers verkopen, bijvoorbeeld via een eigen webshop en tijdens lezingen buiten boekhandels.
Auteurs die zelf met de marketing aan de slag gaan, kunnen zich dan ook het beste richten op rechtstreeks contact met lezers (online o.a. via social media, maar ook live, zoals via lezingen en deelname aan beurzen) en online vindbaarheid en zichtbaarheid (SEO). En op samenwerking met andere auteurs. In je eentje trek je alleen aandacht van en via je eigen netwerk. Maar wanneer je samenwerkt, voeg je al deze netwerken bij elkaar en bereik je samen veel meer lezers.
Bestelbijdeauteur is een online platform dat auteurs helpt bij de marketing, zodat hun boeken beter zichtbaar en vindbaar worden. Hoe meer auteurs er mee doen, hoe beter dat werkt.
Het platform Bestelbijdeauteur.nl heeft inmiddels 164 leden die hun boeken zelf verkopen. Deze auteurs betalen een eenmalig bedrag per boek en dragen géén commissie of abonnementsgeld af.
Daarnaast ondersteunt Bestelbijdeauteur álle auteurs (dus ook degenen die niet zelf verkopen, maar die wel actief zijn met de marketing) via een groep op LinkedIn (294 auteurs) en via Facebook (483 auteurs). Schrijvers ontvangen hier gratis marketingtips, vinden elkaar om samen te werken en kunnen hun eigen boek in beeld brengen. (Cijfers van 31 augustus 2024)
Over ons boekenplatform Bestelbijdeauteur.nl
Wij komen graag in contact met auteurs die hun boek (ook) zelf verkopen, dus rechtstreeks aan de lezer. Speciaal voor deze boeken hebben we een online platform ingericht, om ze beter vindbaar en zichtbaar te maken. Veel van de boeken op ons platform zijn in eigen beheer uitgegeven, maar ook auteurs die via een uitgever publiceren zijn welkom wanneer ze naast de gangbare verkoopkanalen ook zelf rechtstreeks aan lezers willen verkopen (bijvoorbeeld voor gesigneerde exemplaren).
Goed om te weten:
Op deze pagina vind je de informatie voor auteurs en kun je je boek zelf aanmelden: klik hier (de pagina ‘Voor nieuwe auteurs’
In februari 2023 ging het platform stil live en focusten we op het opbouwen van bekendheid onder auteurs. Op 19 april 2024 lanceerden we het officieel en sindsdien treden we volop naar buiten om ook lezers te trekken. We zetten vooral organische marketing in (social media, persoonlijke aanbevelingen) en free publicity. Er staan vandaag (31 augustus 2024) 164 boeken op Bestelbijdeauteur.nl. Iedere week komen er een paar bij. In juni 2024 werd er gemiddeld 23 keer geklikt op een boek op ons platform.
Naast het platform ondersteunen we auteurs (alle auteurs, dus ook niet-leden) ook op andere manieren bij de marketing van hun boek(en), zowel met gratis als betaalde diensten.
1. Gratis marketingtips en -inspiratie, voor alle auteurs:
- Groep voor auteurs op Facebook (483 leden op 31-8-2024)
- Groep voor auteurs op LinkedIn (294 leden op 31-8-2024)
- Online Q&A sessies voor auteurs
- Blog met marketingtips voor auteurs
2. Marketingworkshops voor alle auteurs
Marketing workshops voor auteurs
3. Het evenement 4boeken, voor lokale auteurs & lezers
4boeken is een evenement waarbij lokale auteurs en lezers elkaar ontmoeten. We bereiden nu de vierde editie voor in Gouda (november 2024) en de eerste editie in Oudewater (oktober 2024) Ook in andere plaatsen kan dit evenement worden georganiseerd, in samenwerking met een lokale partner, voor lokale auteurs.
Als je vragen hebt kunnen we altijd even mailen. Je kunt je ook aanmelden voor een van onze marketing Q&A’s voor auteurs.
Bestelbijdeauteur.nl is een initiatief van Loes en Nienke Vork, moeder en dochter.
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl