Tackle je marketing uitstelgedrag

Merk jij dat je regelmatig ‘ja, maar…’ denkt als het gaat over de marketing van je boek?

Blog door: Mariska van Dijk en Loes Vork

Marketing belemmeringen. Merk jij dat je regelmatig ‘ja, maar…’ denkt als het gaat over de marketing van je boek?

Dan is het tijd om je innerlijke saboteur eens goed te leren kennen!

Sommige auteurs stropen meteen hun mouwen op wanneer ik (Loes) een marketingadvies geef. Een deel gaat er zelfs zó voortvarend mee aan de slag dat ik daar ook weer van leer of door geïnspireerd raak. Maar er zijn ook auteurs die vooral reageren met ‘ja, maar…’.

De ene keer komt het ene bezwaar, de andere keer een andere tegenwerping. De auteur wil gewoon niet. En dan weet ik: het gaat niet zozeer om de exacte tegenwerping die op dat moment wordt gemaakt, maar om wat daarachter zit.

Wat kunnen redenen zijn voor auteurs om zichzelf op dit gebied tegen te houden? Ik kan er zelf wel wat bedenken… Het kan bijvoorbeeld angst zijn om te slagen en succesvol te worden. Of het kan een overtuiging zijn, bijvoorbeeld dat je bescheiden moet zijn. Of een behoefte, bijvoorbeeld om eindelijk eens tijd te hebben om te schrijven. Of twijfel over de kwaliteit van je boek.

Als je last hebt van belemmerende overtuigingen dan is het effectiever om die eerst te onderzoeken, dan om te proberen om je marketing daar dwars doorheen te duwen. Maar hoe doe je dat? We vroegen aan Mariska van Dijk om hier wat meer over te vertellen. Mariska van Dijk is namelijk trainer én auteur van een boek over zelfsabotage: Uit de weg van succes - Overwin zelfsabotage als ondernemer.

Zodra je buiten je comfortzone komt, wordt zelfsabotage actief

Mariska: ‘Iets doen buiten je comfortzone, zoals het vermarkten van je boek, dat activeert eigenlijk altijd een vorm van zelfsabotage. Als ik het heb over het fenomeen zelfsabotage, dan kan je dat splitsen in twee varianten. Variant één is dat je nu gedrag vertoont, wat je in het heden problemen geeft. Acute zelfsabotage. Je hebt afgesproken met jezelf dat je vandaag écht gaat schrijven om de deadline bij je drukker te halen. Maar je kiest er op het laatste moment tóch voor om een terrasje te pakken. Waardoor je het risico loopt dat je boeken niet meer voor de afgesproken prijs gedrukt kunnen worden. De andere variant, die zul je als je met jouw marketing aan de slag gaat ook herkennen. Dat is namelijk dat je nu gedrag vertoont, waardoor je je verlangen in de toekomst niet waar kunt maken.

Laten we eens inzoomen op wat er gebeurt wanneer jij marketing wil gaan doen voor je boek. Iets waar je een tijd lang al jouw liefde & energie in hebt gestopt, ga je delen met de wereld. Daarbij kan er van alles gebeuren, zoals Loes al aanhaalde. Ik benoem drie saboteurs die je wellicht herkent als auteur.

Perfectionisme
Wanneer jouw innerlijke saboteur een perfectionist is, dan zal je nooit tevreden zijn met wat je hebt gemaakt. Heb je een persbericht geschreven? Misschien wil je toch nog 20 andere voorbeelden bekijken om die van jou te verbeteren voordat je op verzenden klikt. Heb je een flyer gemaakt? Nee, misschien moet je toch de kleurstelling nog wat aanpassen om het sprekender te maken. En dat lettertype, is dat het wel? Of je wil bij de lokale boekhandel naar binnen stappen, maar bent wekenlang je eigen pitch aan het voorbereiden, zodat je snel kunt vertellen wat je wil. Om er dan achter te komen dat de eigenaar die dag helemaal niet aanwezig is, en je met je perfecte pitch weer afdruipt…

Jezelf kleinhouden
Dit is er één die zorgt voor veel twijfel over jezelf. Je vergelijkt makkelijk met anderen en ziet auteurs dingen doen waar jij alleen nog maar van droomt. Je analyseert wat zij doen, en praat jezelf daarbij naar beneden. Want: zij zijn véél beter. Maar besef hierbij wel dat je iemands stap 100 aan het vergelijken bent met jouw stap 1. En dat je altijd die eerste stappen hebt te zetten om zelf beter te worden.

Uitstelgedrag
Je zou vandaag naar de lokale boekwinkel gaan, of die ene proeflezer uitnodigen in een podcast om over jouw boek te praten. Maar vandaag had je er gewoon niet zoveel zin in, en laten we eerlijk zijn: wat is het gevaar nu om het een dag vooruit te schuiven? Morgen zal je het gaan doen. Totdat je morgen weer geen zin blijkt te hebben, en denkt ‘ach, die ene dag extra maakt ook niet meer uit’. Wanneer ga je het wél doen, wanneer je innerlijke uitsteller aan het bepalen is? Nooit!

Hoe pak je dit sabotagegedrag aan?

Bedenk dat de bron voor je gedrag in het verleden ligt. Je ziet dit weergegeven in het bijgaande model:

95% van wat we doen op een dag, wordt gestuurd door onbewuste processen. En die hebben zich gevormd door alles wat we hebben meegemaakt. In mijn 1:1 coaching werk ik met die bron, zodat er in het complete systeem verandering plaats kan vinden. Maar als jij zelf een eerste stap wil zetten? Dan kan je het volgende doen:

1) Breng je gedachteproces in kaart. Wat denk je over jezelf, over de ander, over de wereld, op het moment dat je bepaald (sabotage)gedrag vertoont?

2) Wat wil je heel graag bereiken met de marketing van je boek? Maak dit zo concreet én mooi mogelijk. Geen tijd om bescheiden te zijn.

3) Hoe houdt het gedrag je daarin nu tegen?

4) Herhaal voor jezelf waarom het zo belangrijk is om het te gaan doen, en wat je gaat bereiken wanneer je de marketingacties zult uitvoeren.

5) Doorbreek het patroon door er iets nieuws, kleins tegenover te zetten als eerste nieuwe stap. Daarmee creëer je ruimte voor een nieuw patroon. Bijvoorbeeld: stel dat je nu elke keer denkt “ik kan ook morgen wel naar de boekenwinkel lopen”. En je doet dit achter je bureau. Bedenk dan eens hoeveel lezers je al zou kunnen bereiken, elke dag dat je boek eerder in de boekwinkel komt te liggen! En loop gewoon eens langs de boekwinkel op, terwijl je denkt aan dat succes. Terwijl je visualiseert dat je boek er al ligt, dat mensen hem in hun handen hebben, en dat je samen met de boekwinkel een signeersessie organiseert. Misschien betrap je jezelf er wel op dat je als vanzelf naar binnen stapt, in plaats van doorloopt 😉.’

Wil je meer concrete tips en tricks over hoe je jouw marketing uitstelgedrag kunt tackelen?

Mariska en Loes namen over dit onderwerp samen een podcast op. De videoversie vind je hieronder, maar ook op YouTube en op Spotify.

Hoe pak je dit sabotagegedrag aan?

Workshop 'Tackle je marketing uitstelgedrag'

Op dinsdag 1 oktober 2024 is de online workshop Tackle je marketing uitstelgedrag
Door Mariska van Dijk (Loes is host namens Bestelbijdeauteur.nl).
Online, via Zoom, vVan 19.30 tot ca. 21.30 uur
Kosten: € 35,- (€ 25,- voor leden).
Aanmelden: Rechtstreeks bij Mariska (klik hier)
Je ontvangt voor de workshop een mail met de link.

Je weet dat je iets aan de marketing van je boek moet doen, en je weet ook wel wát, maar... je stelt het uit, andere dingen moeten eerst, je komt er niet aan toe of je vergeet het weer. Kortom: je innerlijke saboteur is aan het werk. Waarom heb je die en hoe kun je er het beste mee omgaan? In deze online workshop geeft Mariska van Dijk uitleg en praktische tips. Mariska is anti-zelfsabotagecoach en auteur van 'Uit de weg van succes'.

✅ Leer de oorzaken van zelf-sabotage begrijpen en aanpakken.

✅ Ontdek effectieve strategieën om obstakels te overwinnen.

✅ Krijg praktische tips van een ervaren anti-zelfsabotagecoach.

✅ Verhoog je productiviteit en focus op marketing voor je boek.

✅ Transformeer je mindset en bereik je doelen sneller.


Auteur, zo voorkom je je marketing saboteur!

De auteur als zelfsaboteur

In de video / podcast bespreken we problemen die auteurs zoal hebben met het doen van de marketing voor hun boek:

- Ik heb het te druk om de marketing te doen
- Ik vind marketing niet leuk, ik ga liever schrijven
- Ik moet wachten op een flow want spontane berichten werken beter
- Ik weet niet hoe het moet, ik heb onvoldoende marketingkennis of -vaardigheden
- Ik wil het juiste doen, ik weet niet wat ik moet kiezen
- Ik heb geen budget voor de marketing van mijn boek
- Als ik zichtbaarder word met mijn boek, zal ik meer kritiek krijgen
- Het lukt me niet om de marketing vol te houden
- Ik vergeet het steeds

Zowel Mariska van Dijk als Loes Vork geven naar aanleiding van deze problemen veel concrete, praktische tips, ieder vanuit hun eigen expertise. Heb je naar aanleiding van deze podcast nog vragen? Neem dan contact op met Mariska van Dijk of met Loes Vork!

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 16-09-2024