Wat je als (nog) onbekende auteur ANDERS kunt doen om zichtbaarder te worden
Voor kleine(re) auteurs* is het vaak lastig om bijvoorbeeld media aandacht te krijgen en nieuwe lezers te bereiken. In Gouda is daarin verandering gekomen sinds de komst van het evenement ‘4boeken Gouda’, een boekenfeestje dat tot doel heeft om lokale auteurs in de schijnwerpers te zetten en ontmoeting tussen lezers en auteurs te bevorderen.
Maar ook in andere plaatsen en op andere manieren zijn er ontwikkelingen waardoor kleinere auteurs zichtbaarder worden.
Zo investeren bibliotheken in het inrichten van een lokale collectie (bijvoorbeeld de 'Groene Hart Collectie' van onder meer de bibliotheek in Woerden), breidt 4boeken uit naar andere plaatsen (in november in Oudewater), werken auteurs samen om de grotere boekenmarkten zoals in Deventer te kunnen bezoeken en presenteert het nieuwe boekenplatform Bestelbijdeauteur.nl boeken die rechtstreeks bij de auteur besteld kunnen worden. Overigens is er door AI ook een ontwikkeling gaande waardoor SEO minder effectief en persoonlijk contact belangrijker wordt.
Grote titels krijgen 'vanzelf' aandacht van de media en een plek in de boekhandels omdat daar simpelweg omzet gedraaid moet worden. Deze auteurs vinden ook gemakkelijk een plekje op podia voor lezingen en boekpresentaties, omdat ze bezoekers trekken. Als kleinere auteur kun je natuurlijk uit alle macht proberen om daar ook tussen te komen. Dat kost veel moeite en staat helaas niet garant voor succes: waarschijnlijk verkoopt het boek dan nog steeds niet en komen er weinig mensen af op je boekpresentatie.
Samenwerking en creativiteit zijn essentieel voor de minder bekende auteurs, die óók goede boeken hebben geschreven of gemaakt. Als je kleiner bent, dan moet je slim zijn. Ga juist dingen doen die de grotere partijen niet willen of kunnen en durf nieuwe wegen te bewandelen. Draai het om tot een voordeel, een kleinere auteur te zijn. Hoe doe je dit? Wij hebben zes tips voor auteurs.
* Met 'kleine(re) auteurs' bedoel ik auteurs van mooie boeken die geen bestseller zijn, bijvoorbeeld omdat het een specifiek onderwerp of genre betreft, de auteur geen BN-er is en/of het boek in eigen beheer is uitgegeven.
(lees verder onder de foto)
Zie andere auteurs niet als concurrenten, maar als bondgenoten.
Reageer enthousiast op elkaars berichten en initiatieven. Gedraag je als een fan. Een van de leukste kenmerken van lezers is immers dat ze steeds weer nieuwe boeken willen lezen!
Werk samen met andere auteurs.
Eén enkele onbekende auteur die een lezing geeft trekt weinig aandacht. Je bent al blij met een handvol bezoekers, en dat zijn waarschijnlijk vooral mensen die je al kende. Maar met bijvoorbeeld twaalf auteurs tegelijk, die allemaal vijf bekenden meenemen, trek je een volle zaal. Ander voorbeeld: een kraam huren op een evenement kan best kostbaar zijn. Maar wat nou als je de kosten met zijn vieren kunt delen? Dat is ook nog eens gezelliger, het is effectiever (je trekt meer mensen, zeker als jullie boeken bij elkaar passen qua genre) én het is praktisch (je kunt even weglopen om te lunchen, bijvoorbeeld).
Bouw persoonlijk contact op met je lezers.
Vraag: Praat je op social media liever met een anonieme social media beheerder van een uitgeverij, die zakelijke berichten plaatst, of met een auteur die zichzelf ook als mens laat zien en die persoonlijk antwoord geeft? Voor een uitgeverij is het heel moeilijk om de communicatie via social media persoonlijk te maken. Sommige uitgevers beseffen het belang hiervan en doen wel degelijk hun best. Maar wij, de kleinere auteurs, hoeven hier geen extra moeite voor te doen. Wij zijn geen bedrijf maar echte mensen, wij kunnen dit gewoon!
Bouw een netwerk van auteurs op rond een gemeenschappelijk kenmerk.
Toen Hanny Schoonderwoerd en ik in juni 2023 voor het eerst het evenement 4boeken Gouda organiseerden, begonnen we met een oproep via social media naar Goudse auteurs. Uit allerlei hoeken en via allerlei wegen, vaak via-via, reageerden mensen op deze oproep. We verzamelden de namen op onze site. Het zijn er inmiddels meer dan 150 en we weten dat we nog lang niet compleet zijn. Met deze verzameling wordt het heel makkelijk om een gevarieerd programma samen te stellen met steeds weer andere lokale auteurs. De locatie is in dit voorbeeld het gemeenschappelijke kenmerk van de groep auteurs.
Ook Bestelbijdeauteur.nl is een voorbeeld van een netwerk rond een gemeenschappelijk kenmerk. Op het online platform draait het om boeken die allemaal rechtstreeks bij de auteur besteld kunnen worden. Op de social media groepen van Bestel bij de auteur geldt een ander, breder gemeenschappelijk kenmerk: daar draait het om auteurs die zelf hun marketing actief ter hand nemen. De gemeenschappelijke factor is duidelijk en schept een band.
Werk samen met andere partijen en organisaties.
Zo werken we voor 4boeken graag samen met lokale partners, zoals de bibliotheken, boekhandels en stadsdichters. Dat is geen geformaliseerde samenwerking met contracten, taakverdelingen en financiële afspraken, maar een samenwerking die gebaseerd is op het besef dat we partijen zijn die allemaal hetzelfde willen en die meer kunnen bereiken als we elkaar steunen door bijvoorbeeld via de eigen kanalen over elkaars initiatieven te vertellen (denk aan nieuwsbrieven en bijeenkomsten) en elkaars uitingen op social media te delen.
Ik vind dergelijke samenwerkingen ideaal omdat ik de vrijheid behoud om mijn eigen beslissingen te nemen en toch gesteund word door anderen. Mijn enthousiasme wordt gedeeld en gevoed, ik voel me onderdeel van een groter geheel.
Denk out of the box.
Gebruik al je creativiteit om dingen te doen die in 'de boekenwereld' niet gebruikelijk zijn. Houd je boekpresentatie eens niet in een boekhandel, bibliotheek of zaaltje maar op een vreemde (maar wel bij je boek passende) locatie. Zet andere middelen in dan de standaard boekenbrochures, boekenleggers en boekenbeurzen. Of gebruik zo'n middel op een nieuwe manier (een DIY in plaats van verkoop tekst als brochure, een act in plaats van een stand op een beurs). Kijk naar compleet andere branches en laat je inspireren. Bedenk steeds: past dit bij mij en helpt dit om in contact te komen met mijn lezers? Is het nog niet eerder gedaan in de boekenwereld? Des te beter! Jij hebt gelukkig geen directeur of aandeelhouders die je moet overtuigen! Probeer het uit, analyseer wat wel en niet werkt en geniet van het proces. En deel je proces, want zelfs als het mislukt zullen je persoonlijke belevenissen de lezer aanspreken.
Linkjes naar de genoemde initiatieven:
Lokaal boekenfeestje 4boeken https://www.4boeken.nl/
Boekenplatform Bestel bij de auteur https://bestelbijdeauteur.nl/
Informatie over deelname aan Bestel bij de auteur: https://bestelbijdeauteur.nl/voor-nieuwe-auteurs/
LinkedIn groep over marketing voor auteurs https://www.linkedin.com/groups/12743174/
Facebook groep over marketing voor auteurs https://www.facebook.com/groups/1213782482882796
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl