Spreken over je boek?

Waarom minder vertellen over je boek méér indruk maakt

Blog door: Dorotheé Beens
Dorotheé Beens Spreken over je boek

Als auteur stop je alle tijd, energie en liefde in je boek. Als het moment daar is, wil je het liefst álles delen met je publiek: de inspiratie, de anekdotes, de achtergronden, de research, de persoonlijke reis. Maar juist als je je boek presenteert, geldt: minder is vaak méér.

Bagage en boodschap: wat neem je mee op het podium?

Een poosje terug ging ik samen met mijn dochter een weekendje weg. Ik ben gewend om dan de auto te pakken. Lekker makkelijk: alles wat ik eventueel nodig zou kúnnen hebben gaat gewoon mee. Maar deze keer bleek de trein een betere optie te zijn. Ik zag mezelf nog niet met een koffer achterop de fiets gaan, dus er ontstond wat lichte paniek. Ik werd van harte uitgelachen door dochterlief, de deskundige als het gaat om een zomerlang half Europa door crossen met alleen een rugzak als bagage. Maar ja, mijn favoriete koffer, die o-zo-handige beautycase, dat fijne vest en natuurlijk mijn eigen kussen: die moeten toch écht mee. En als ik mezelf de kans geef, vind ik nog duizend-en-een dingen die heus heel handig zijn voor het weekend.

Deze voorbereiding is vergelijkbaar met een boekpresentatie. Want als auteur wil je ook op het podium niets vergeten. Elk hoofdstuk, elk detail lijkt belangrijk. Maar hoe meer je meeneemt, hoe zwaarder het wordt. En hoe groter de kans dat je publiek de essentie van jouw boek mist.

De essentie van je presentatie: waarom minder écht meer is

Om je verhaal te vertellen, heb je minstens een heel boek nodig (en wie weet zelfs een trilogie!). Al die details, plottwists en personages kun je onmogelijk allemaal kwijt op de eerste bladzijde. Je presentatie is als de flaptekst van je boek: het moet de aandacht trekken, interessant zijn, aanknopingspunten en herkenning bieden, blijven hangen, maar vooral niet het hele verhaal prijsgeven. De kunst is om je publiek nieuwsgierig te maken, zodat ze méér willen weten en jouw boek willen lezen.

En geloof me: het is echt de moeite waard om je te beperken, want niemand zit te wachten op een live luisterboek van drie uur (hoe mooi jouw verhaal ook is!).

  • Teveel delen vertroebelt je verhaal: Als je allerlei thema’s, personages of verhaallijnen uit je boek tegelijk benoemt, raakt je publiek de rode draad kwijt.
    .
  • De essentie van je boek raakt ondergesneeuwd: De belangrijkste boodschap of het unieke van jouw boek komt niet over als je alles wilt vertellen.
    .
  • Je hebt weinig tijd om te boeien: Tijdens een boekpresentatie kun je niet je hele verhaal kwijt; je moet in korte tijd de nieuwsgierigheid prikkelen.
    .
  • Eén krachtige scène of boodschap blijft hangen: Je publiek onthoudt beter één aansprekend fragment of inzicht dan een opsomming van details uit je boek.
    .

Hoe bereid je een krachtige boekpresentatie voor?

  • Bepaal je eindbestemming: Wat wil je dat je publiek onthoudt of voelt na jouw boekpresentatie? Kies één centrale boodschap of thema uit je boek dat je wilt laten landen.
    .
  • Maak een “paklijst” uit je boek: Schrijf alle passages, anekdotes of inzichten op die je zou willen delen. Selecteer daarna alleen die fragmenten die jouw hoofdthema het beste illustreren.
    .
  • Stel prioriteiten: Vraag jezelf bij elk hoofdstuk of detail af: draagt dit direct bij aan de kern van mijn boek? Zo niet, laat het dan achterwege voor deze presentatie.
    .
  • Maak een proefrit: Oefen je presentatie bij iemand die je boek niet gelezen heeft. Begrijpen zij waar het boek over gaat en zijn ze nieuwsgierig geworden?
    .
  • Durf zaken thuis te laten: Weersta de verleiding om te veel plotwendingen, personages of details te delen. Zie je presentatie als de flaptekst: licht een tipje van de sluier op, maar vertel niet het hele verhaal.
    .

Wil meer weten over spreken voor je boek? Meld je dan aan voor het Boekmarketing vragenuurtje over dit onderwerp, op maandag 13 oktober 2025 via Zoom.

boekmarketing vragenuurtje over Spreken over je boek

Tot slot

Of je nu je koffer inpakt voor een reis of je verhaal voorbereidt voor het podium: het draait om keuzes maken. Wat neem je mee, en wat laat je achter? Door te focussen op de essentie van jouw boek, maak je de meeste impact op je publiek. Zie je presentatie als de flaptekst: maak nieuwsgierig, raak de juiste snaar en laat het publiek verlangen naar meer.

Over Dorotheé Beens:
Dorotheé Beens schreef deze gastblog voor Bestelbijdeauteur.nl. Dorotheé zet als trainer en coach van sprekers en professionals de schijnwerper op mensen met goede ideeën, zodat zij impact kunnen maken met hun verhaal.

Dorotheé Beens van Boekbijdespreker.nl
bijgewerkt op: 25-11-2025