Tips voor auteurs voor het benaderen van bibliotheken, zowel landelijk als lokaal
Blog door: Loes VorkHoe krijg je je boek in de bibliotheek?
Als auteur wil je natuurlijk dat je boek zo breed mogelijk beschikbaar is. Daarbij hoort ook de aanwezigheid in de bibliotheek. Maar hoe krijg je dat voor elkaar, zowel landelijk als lokaal?
Wanneer je de bibliotheken landelijk wil benaderen moet je via Biblion te werk gaan. Dat is de organisatie die boeken aanbiedt aan alle bibliotheken. Uitgevers, maar ook zelfuitgevende auteurs kunnen twee exemplaren van hun boek ter keuring opsturen. Van de 25.000 titels die jaarlijks in Nederland verschijnen neemt Biblion zo'n 15.000 titels op in het aanbod aan de bibliotheken. Bij de selectie houden ze natuurlijk rekening met de belangstelling die ze verwachten voor jouw boek. Op de site van Biblion staat precies beschreven hoe dit werkt, inclusief een voorbeeldbrief om de benodigde gegevens te verstrekken zoals de winkelprijs, boekhandelskorting, ISBN en je adresgegevens.
Wanneer Biblion besluit om jouw boek op te nemen in het aanbod, maken ze een boekbeschrijving die naar alle bibliotheken wordt verzonden. Bibliotheken bestellen dan bij Biblion, die de boeken inkoopt bij de uitgever. Boeken met een softcover worden door Biblion zelf 'verbouwd' tot bibliotheekboek. Klokhuis heeft daar een keer een leuke video over gemaakt die je via NPO Start kunt bekijken.
Aan de bestelling van Biblion kun je niet zien in welke bibliotheken jouw boek staat. Dus wanneer je je boek erg graag in de lokale bibliotheek wil hebben, kun je daar zelf informeren of jouw boek in hun collectie zit. Zo niet, dan kun je best nog een poging wagen om je boek alsnog onder de aandacht te brengen van je lokale bibliotheek.
Hoe pak je dat het beste aan? We kregen een paar tips van Sara Bekkers van de bibliotheek Het Groene Hart, die we spraken in verband met 4boeken. 4boeken is een boekenfeestje waarbij lokale lezers en auteurs elkaar ontmoeten. Het wordt georganiseerd door Hanny Schoonderwoerd (van Uitgeverij Klare Taal) en ondergetekende (Loes Vork van Bestelbijdeauteur.nl). Bibliotheek Het Groene Hart is partner van 4boeken Oudewater, wat inhoudt dat we elkaars activiteiten van harte ondersteunen.
De tips van Sara:
1. Zorg voor een ISBN-nummer
ISBN (Internationaal Standaard Boeknummer) is essentieel voor de distributie en verkoop van boeken. Het zorgt ervoor dat jouw boek makkelijk te traceren is in het systeem van de bibliotheek en geeft het een professionele uitstraling. Zonder dit nummer is de kans klein dat een bibliotheek jouw boek opneemt. Als auteur heb je namelijk recht op een vergoeding op basis van het aantal uitleningen van je boek. Dat wordt bijgehouden in een landelijk systeem waarbij het ISBN-nummer belangrijk is. Die uitleenvergoeding wordt jaarlijks uitgekeerd via auteursrechtenorganisatie Lira.
2. Lokale focus
Bibliotheken zijn vaak dol op boeken van schrijvers uit de regio. Dit komt omdat ze graag lokale cultuur en literatuur ondersteunen. Het is dan ook slim om de link met de locatie te benadrukken als je je boek aanbiedt aan de bibliotheken in jouw omgeving. Vertel dat je een lokale auteur bent, of dat de betreffende plaats een rol speelt in je boek.
Bibliotheek Het Groene Hart heeft op de website zelfs een pagina over Schrijvers uit de Regio. Ook hier kun je je voor aanmelden.
3. Contact met de bieb
Aarzel niet om contact op te nemen met bibliotheken. Dit kan via e-mail of telefoon. Leg beknopt uit wie je bent, waar je boek over gaat, en waarom het een aanwinst zou zijn voor de collectie. Je kunt bijvoorbeeld mailen naar de klantenservice of naar degene die de collectie samenstelt. Persoonlijk langsgaan is niet altijd een goed idee; wij hebben zelf wel verhalen van auteurs gehoord die aan de balie geweigerd werden met een beslist 'Nee hoor, dat doen we nooit' terwijl de collectiebeheerder daar anders over dacht.
4. Gift of betaald?
Bibliotheken hebben vaak een beperkt budget voor de aanschaf van nieuwe boeken. Hierdoor is er niet altijd ruimte om elk aangeboden boek aan te schaffen. Als je echt graag wilt dat jouw boek in de bibliotheek komt, kun je overwegen om het als gift te geven. Dit vergroot de kans dat ze het accepteren en op de planken zetten.
5. Marketing en promotie
Bied aan om zelf promotie te maken voor je boek in de lokale bibliotheek. Wellicht vind je het leuk om een boeklezing of een kleine workshop te geven? Bibliotheken waarderen dit soort initiatieven omdat ze hun
bezoekers iets extra’s kunnen bieden. Bovendien helpt het jou om je boek bekender te maken onder een breder publiek.
Sara benadrukt nog dat elke bibliotheek weer een eigen beleid en werkwijze heeft, en het kan soms even duren voordat je reactie krijgt. 'Blijf positief en volhardend, want jouw passie voor schrijven kan uiteindelijk beloond worden met een plek in de collectie van jouw lokale bibliotheek!' aldus Sara.
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl