Het nut van LinkedIn voor auteurs

Een goed LinkedIn profiel toont dat je je auteurschap serieus neemt en professioneel aanpakt

Ben je het met ons eens dat je als auteur moet denken als een ondernemer, en als een ondernemer aan de slag moet met je marketing? Dan begrijp je vast waarom we auteurs aanraden om (ook) een LinkedIn profiel aan te maken.

In tegenstelling tot bijna alle andere platforms, kun je best op LinkedIn zonder daar dagelijks of zelfs wekelijks actief te hoeven zijn. Wanneer je eenmalig de tijd neemt om je profiel goed in te richten, kun je verder zonder al te veel inspanningen (als je wilt) behoorlijk goed aanwezig zijn. Mocht je echter toch actief willen zijn dan biedt LinkedIn volop mogelijkheden om jezelf en je werk meer zichtbaarheid en een betere vindbaarheid te geven.

Heb je nog geen LinkedIn profiel?

Neem een half uurtje de tijd en richt er een in. In deze blog lees je waarom dat nuttig is.

Zit je al wel op LinkedIn?

Neem dan een kwartiertje om je profiel door te lezen (Klopt alles nog? Staan je boeken er wel op?!). Reageer ook even op de ontvangen connectieverzoeken; best veel auteurs van BBDA hebben nog niet in de gaten dat ik hen ooit een connectieverzoek heb gedaan...

LinkedIn checklist voor auteurs

Bestelbijdeauteur.nl heeft een handige LinkedIn checklist voor auteurs gemaakt voor het invullen van de belangrijkste onderdelen van je profiel. Als je ons een seintje geeft via social media dan ontvang je de checklist via een persoonlijk bericht. Of klik hier om de LinkedIn checklist voor auteurs te downloaden.

LinkedIn, waarom ook voor auteurs?

*️ Als je je auteurschap serieus neemt en de promotie van je boek(en) aanpakt als een ondernemer dan hoort daarbij dat je vindbaar bent en dat je je bewust bent van de kracht van je netwerk. LinkedIn is een belangrijk social media platform dat het netwerken ondersteunt, met veel gebruikers en mogelijkheden.

*️ Het is een zakelijke omgeving, dus minder kans op haatberichten of ander gedoe.

*️ Berichten op LinkedIn trekken sneller een hoog bereik doordat lang niet iedereen actief berichten plaatst. Wanneer jij wel actief bent dan valt dat al snel op.

*️ Via LinkedIn kun je gemakkelijk mensen vinden voor hulp of samenwerking.

*️ Als je op LinkedIn vindbaar bent, wekt dat de indruk dat je je auteurschap serieus neemt en professioneel aanpakt.

*️ Bovendien kunnen mensen (lezers!) veel gemakkelijker persoonlijk met je in contact komen.

*️ Als je op je LinkedIn profiel een verwijzing naar je eigen website opneemt, draagt het bij aan je linkbuilding (SEO).

*️ Via LinkedIn kun je zien wat het netwerk van jouw contacten is. Het geeft je daarmee de tools om buiten je eigen kringetje te breken ofwel je eigen kring te vergroten.

*️ Tot slot: je slaat geen flater als je wel een goed ingericht profiel hebt, maar niet zo vaak berichten plaatst. Als je maar wel je connectieverzoeken in de gaten houdt!

Oh, en als je dan toch op LinkedIn bent!

Dan moet je natuurlijk ook even...

- De pagina van Bestelbijdeauteur.nl volgen (klik hier om naar de pagina te gaan)

- Lid worden van onze groep voor alle auteurs die inspiratie voor de marketing kunnen gebruiken (iedere week een tip voor de marketing van je boek!)

- Loes uitnodigen voor een connectie

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 16-09-2024