Je boek staat in de krant en ligt in de boekhandel, toch loopt het niet…
Blog door: Loes VorkJe wordt er zowat mee doodgegooid: de boeken van de bekende auteurs zie je werkelijk overal. Ze komen tevoorschijn in de boekenrubrieken van verschillende kranten en tijdschriften (in al die rubrieken staan dezelfde boeken) en ze liggen op de tafels in de boekhandel. Het zijn de bestsellers waarop de boekenmarkt drijft.
Tegelijkertijd zijn de talloze boeken van minder bekende of zelfs onbekende auteurs vrijwel onzichtbaar op die plekken. Die boeken worden vaak ook veel minder goed verkocht. Dat leidt gemakkelijk tot de conclusie dat de verkoop achterblijft doordat het boek geen media-aandacht krijgt en niet in de boekhandel ligt. Maar dat is nét iets te kort door de bocht…
Soms helpt het de verkoop als je boek in de krant staat en in de boekhandel ligt. Maar zichtbaarheid via die kanalen werkt alléén als het opstapeleffect zijn werk kan doen. Het werkt alleen als de lezers jou en je boek op meerdere plekken tegen komen, en er steeds opnieuw mee geconfronteerd worden. Daarom werkt het zo goed voor Bekende Nederlanders: die timmeren vaak al jaren aan de weg en hebben een grote fanbase opgebouwd op het moment dat ze met een boek komen. Er is al gestapeld.
Toen mijn eigen boek verscheen werd het flink ingekocht door Bruna/AKO, die zich zelfs met het ontwerp van de kaft bemoeiden, maar was het in no time ook weer uit deze winkels verdwenen. We kregen namelijk wel wat media-aandacht, maar niet zoveel als gehoopt. En wij, de auteurs, zijn geen bekende Nederlanders. Het boek liep dus niet meteen, en dan moet je rap plaats maken voor boeken die beter verkopen. Er is geen tijd om de ontwikkelingen nog even af te wachten. Geen tijd om rustig te stapelen.
Ook sprak ik een auteur die een uitgebreide, positieve recensie kreeg in Trouw, waarvan de lezers precies in de gewenste doelgroep vallen. Het had echter geen enkel effect op de verkoop. Maar toen ze een paar weken later een interview kreeg in het lokale advertentieweekblad liep het storm en werd ze ook op straat door diverse mensen aangesproken. Allemaal mensen die haar al langer kennen en die nu haar boek kochten. Lokaal werkte het stapelen dus prima!
1. Ga na of jouw boek wel echt een goed boek is. Leg het voor aan een professionele redacteur of aan iemand die manuscripten beoordeelt. Let op: als je POD service of zelfuitgeefbegeleider zegt dat het een goed boek is, hoeft dat niet perse waar te zijn. Zij verdienen namelijk aan auteurs, niet aan verkochte boeken. Dit in tegenstelling tot de traditionele uitgevers die investeren in jouw boek.
2. Geef het publiek de tools om zelf te kunnen beoordelen of jouw boek een goed boek is. Maak een pdf inkijkexemplaar en publiceer recensies van gezaghebbende partijen zoals experts op jouw vakgebied en experts op het gebied van boeken.
3. Maak een marketingplan dat als doel heeft om jou en je boek structureel in beeld te brengen bij je doelgroep, via verschillende kanalen. Dat plan beschrijft dus ook je missie, visie, waarden en niche. En het geeft je de tools om gedurende lange tijd consequent aan je zichtbaarheid en vindbaarheid te werken.
4. Voer je marketingplan uit. Deze taak ligt voor de hand maar vormt je grootste uitdaging. Hoe houd je het vol en blijf je gemotiveerd als je nog niet veel effect ziet?
Het is in de marketing een bekend gegeven dat het drie tot vijf jaar duurt om vanaf nul een bedrijf op te bouwen met naamsbekendheid en voldoende klanten. Hoe kun je dan verwachten dat jouw boek goed zal verkopen na een boekpresentatie en een persbericht?
Dan geef ik je weinig kans op succes. Tenzij je dus een Bekende Nederlander bent of wordt.
Als je boek een potentiële bestseller is (bijvoorbeeld omdat het gaat over een spraakmakend onderwerp) dan kun je je best doen om een uitgever te vinden die jou groots wil lanceren. Ga goed na wat je uitgever wel en niet aan de marketing zal doen, want dat verschilt behoorlijk per uitgever. Uitgevers kijken steeds meer naar de mate waarin de auteur zelf ook bijdraagt aan de marketing.
Je kunt je marketing ook uitbesteden. Daar hangt een prijskaartje aan dat mogelijk niet in verhouding is tot de inkomsten, en ook dit biedt geen garantie op succes.
De derde optie is dat je genoegen neemt met de verkoop van enkele tientallen exemplaren, aan mensen uit je eigen netwerk. En dat is nog niet eens zo slecht als je weet dat de gemiddelde verkoop per titel slechts 170 exemplaren bedraagt.
Tot slot: natuurlijk hoop je dat je boek zo veel mogelijk lezers bereikt. Maar dat hoeft niet altijd het doel van je boek te zijn. Houd goed voor ogen wat jouw doel is en hoe je dat kunt bereiken. Misschien wilde je een maatschappelijke discussie aanzwengelen, je verhaal vastleggen, iets leren, je expertstatus versterken, meer klanten krijgen voor je bedrijf of je klanten beter kunnen helpen. Sommige boeken mogen geld kosten omdat ze iets anders opleveren.
‘Al kan ik maar één lezer helpen met mijn boek, dan is mijn missie geslaagd.’ Het is een uitspraak die ik best vaak hoor. En dan toch, als het boek er eenmaal is, wordt het oorspronkelijke doel gemakkelijk vergeten en is de auteur ontevreden.
Wat is jouw doel voor jouw boek? En is dat doel specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch?
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl