Maar komt je boek dan wel in de winkel te liggen?
De boekhandel wil jouw zelf uitgegeven boek niet in de winkel leggen omdat de omslag niet professioneel genoeg is. Als je dit te horen krijgt als auteur dan ben je misschien geneigd om alsnog te investeren in professionele vormgeving van de kaft, zodat dit probleem is opgelost. Maar ís het probleem dan ook echt opgelost? Waarschijnlijk niet!
Een slechte kaft verkoopt niet
Hoewel niemand alleen op uiterlijk beoordeeld wil worden, gebeurt dit wel bij boeken. De boekverkoper weet namelijk dat een amateuristische kaft niet verkoopt. Hij of zij weet óók dat zelf uitgegeven boeken van onbekende auteurs sowieso niet verkopen, tenzij ze erin geslaagd zijn om in alle media te verschijnen en dus niet meer onbekend zijn. De boekverkoper weet bovendien uit ervaring dat een slechte omslag in de meeste gevallen betekent dat er nog meer aan de hand is, helaas niet in positieve zin.
Boekwinkels hebben geen ruimte voor zelfuitgegeven boeken
Begrijp me niet verkeerd: ik houd van boekwinkels en boekverkopers! Maar ik weet dat boekwinkels simpelweg geen ruimte hebben voor boeken die slecht verkopen. Niet omdat ze daar geen ruimte voor willen maken, maar omdat ze een bedrijf te runnen hebben en winst moeten maken.
Zelf uitgegeven boeken verschijnen zelden in de boekhandel, maar er zijn enkele uitzonderingen. Het helpt als jullie elkaar persoonlijk kennen. Soms heeft een boekhandel een specialisatie waar jouw boek precies bij past. Soms heeft een boekhandel een speciaal plekje voor lokale auteurs. En, zoals ik al eerder zei, als je een BN-er bent maak je ook een goede kans.
Dus ook met een professioneel vormgegeven omslag zullen de meeste boekhandels je zelfuitgegeven boek weigeren. De Boekpub in Veenhuizen, de enige boekwinkel in Nederland die gespecialiseerd is in zelfuitgegeven boeken, accepteert overigens ook niet alle boeken die worden aangeboden. In een bericht op Instagram vertelt Ans Speelman dat ze graag in contact komt met vrije auteurs die hebben samengewerkt met een redacteur en een vormgever: 'Pakjes uitpakken doe ik graag! Ben jij een vrije schrijver en heb je samengewerkt met een redacteur en vormgever? Hoor graag van je!!!'
De flaptekst is bijvoorbeeld niet sterk. Dat je een (hopelijk) goede schrijver bent, wil nog niet zeggen dat je ook een goede flaptekst kunt schrijven! Het is een marketing tekst die de aandacht moet trekken en moet overtuigen.
De vormgeving van het binnenwerk moet ook professioneel zijn. Uitlijning, alinea indeling, gebruik van aanhalingstekens, bladspiegel, indeling van het colofon, koppen etc.: ik zie veel boeken die niet kloppen, terwijl de auteur denkt dat het er toch netjes uitziet. En dan de inhoud! Klopt de verhaallijn en is er op zijn minst professioneel geredigeerd en gecorrigeerd?
Een prachtige kaft om een boek dat de lezer tegenvalt is als een vlag op een modderschuit. Het is een investering die valse verwachtingen wekt en die niets oplevert, behalve dan een mooie kaft.
Laat je niet gek maken door de literatuurtijgers. Er is niks mis met een leuk en enigszins amateuristisch uitgevoerd boek! Ik ken genoeg voorbeelden van boeken die veel beter afgewerkt hadden kunnen worden en die toch veel lezers weten te bereiken. Ja, ook duizenden.
Alleen niet via de boekhandel!
Deze auteurs bereiken hun lezers via hun eigen netwerk en via-via. Het zijn vaak mensen die sympathiek overkomen, die een hoge gunfactor hebben en die actief zijn op social media. Het zijn ook vaak boeken die juist lezers bereiken die normaal gesproken nauwelijks lezen, omdat ze toegankelijker zijn. Dat is bijzonder waardevol omdat een groot deel van de Nederlandse bevolking een slechte leesvaardigheid heeft, wat kansen verkleint.
Zoek dan een uitgever die in jou investeert, of investeer zelf flink in professionele begeleiding op alle terreinen EN zorg ervoor dat je een mediaknaller bent of wordt. Dan kun je zelfs een matig boek goed verkopen.
Geef je zelf uit? Dan zijn de boekhandels niet jouw verkooproute, ook al heb je een echt goed boek.
Als zelfuitgever heb je marketing nodig die rechtstreeks op je lezers is gericht. Marketing die gebruik maakt van online kanalen, liefst in combinatie met live contact met je doelgroep, bijvoorbeeld als spreker bij evenementen of als trainer.
En je hebt een uitstraling nodig die past bij je boek. Is je boek literair van kwaliteit of excellent qua deskundigheid? Dan is het naar verhouding om te investeren in professionele vormgeving van omslag en binnenwerk (dat zijn aparte expertises), redactie, correctie enzovoorts.
Heb je een leuk, toegankelijk boek? Dan kun je wegkomen met wat minder investering. Alles naar verhouding!
Toevoeging van Geeke Voortman, auteur en grafisch ontwerper: Inderdaad alles naar verhouding, zoals je schrijft in je laatste regel Loes Vork 📚 Hoe professioneler je uitgave, hoe beter. Maar dat maakt meteen dat de investering hoger is, dus moet je meer verkopen om uit de onkosten te komen 🐓 🥚
De vraag is ook: hoe(veel) boeken wil je maken/verkopen. Gaat het je om een groot bereik of ben je ook tevreden als je 100 exemplaren laat drukken en daar 100 mensen blij mee maakt.
Wil je geld verdienen met je boek? Zoek dan heel goed uit in hoeverre dat mogelijk is, zeker als het je eerste boek is. Vaak is het al een hele prestatie als je de onkosten terugverdient en je 100 tot 250 boeken verkoopt.
Lukt dat gemakkelijk? Dan kun je een tweede druk of tweede boek gaan maken.
Moet je het dan niet doen, als je er niet aan verdient? Jawel! Want je maakt je boek in de eerste plaats omdat jij dat verhaal wil vertellen. Bepaal zelf hoeveel geld en tijd je erin wilt investeren.
Wil je rijk worden? Doe dat dan niet met het uitgeven van een boek. Wordt eerst rijk. En geef dan een boek uit.