Maak gebruik van alle marketingkansen voor je boek!
Blog door: Loes VorkMarketingtip voor je boek: stel Google Alerts in op de titel van je boek, je eigen naam en/of de naam van je bedrijf, dan mis je het niet als er leuke publiciteit is!
Dankzij de melding hiernaast bijvoorbeeld, ontdekte ik dat Bestelbijdeauteur.nl na de Deventer Boekenmarkt niet alleen in De Stentor werd vermeld, maar ook in De Gelderlander. En zie ik ook precies waar ik dat online kan vinden.
Dit kun je ook doen om relevante haakjes te vinden om het (weer eens) over je boek te kunnen hebben.
Hieronder staat stap-voor-stap uitgelegd hoe je Google Alerts instelt voor jouw boek. Je hebt er wel een Google account voor nodig. Als je een G-mail adres hebt, dan heb je een Google account. Maar je kunt ook een Google account maken (gratis) en dat koppelen aan een ander mailadres.
1: Ga naar Google Alerts (klik hier)
2: Typ je zoekterm in, zoals je naam, de titel van je boek, je bedrijfsnaam, de belangrijkste thema’s van je boek. Het kunnen meerdere woorden zijn.
3: Bekijk de voorbeeldresultaten om te checken of de zoekterm goed is gekozen.
4: Klik op de blauwe knop "Melding maken"
Je krijgt voortaan een automatische mail als er nieuwe resultaten zijn voor deze zoekterm. Als er niets gebeurt krijg je geen mail.
Extra instellingen en zoektips:
Via het potloodje (✏️) kun je instellingen aanpassen, zoals: hoe vaak je meldingen wenst (zodra het gebeurt / per dag / per week), bronnen, taal, regio, aantal en E-mail of RSS. Klik op "Update melding" om je voorkeuren op te slaan.
Je kunt meerdere zoektermen invoeren om op verschillende onderwerpen alert te zijn.
Gebruik dubbele aanhalingstekens voor exacte zoekopdrachten van een combinatie van woorden (bijvoorbeeld "bestel bij de auteur”).
Gebruik site:nu.nl om alleen resultaten van een specifieke website te krijgen. In het voorbeeld krijg je dus alleen zoekresultaten van de site nu.nl
Of gebruik AND of OR tussen de termen om zaken in/uit te sluiten.