Een blogtour voor je boek, hoe doe je dat?

Auteur Frank Peters vertelt hoe hij recensies voor zijn boek verzamelde met een blogtour

Blog door: Loes Vork

Recensies zijn een belangrijk middel voor de marketing van je boek. Daarom startte Frank Peters al ruim voordat zijn boek verscheen met voorbereidingen voor het krijgen van zinvolle recensies. Begin april 2024 kwam zijn debuut uit: de literaire thriller Het meisje bij het venster, en ging zijn blogtour van start. Drie maanden later tel ik 42 recensies op Hebban, 23 op Goodreads en 5 op Bestelbijdeauteur.nl. Mooie resultaten! Hoe pakte Frank dit aan en welke tips heeft hij voor andere auteurs? Ik belde hem om het te vragen.

De tips van Frank zijn als volgt samen te vatten:

  • Stel een eigen lijst samen van recensenten die bij jouw boek en publiek passen
  • Begin ruim voordat je boek uitkomt met het benaderen van recensenten
  • Benader hen op een passende manier
  • Maak duidelijke afspraken over wat je van de recensent verwacht
  • Betrokkenheid is de belangrijkste factor voor succes

Maar hoe deed Frank dat dan precies, zo'n blogtour?

Al in een vroeg stadium, zo’n negen maanden voor het verschijnen van zijn boek, ging Frank online op zoek naar bloggers. ‘Je kunt ze bijvoorbeeld op Instagram vinden via blogtours van andere auteurs. Ik onderzocht welke bloggers het beste aansloten bij het onderwerp van mijn boek en ging deze volgen. Ook bekeek ik de accounts van de betreffende bloggers. Een groot aantal volgers wil nog niet veel zeggen; belangrijker is hoe veel reacties de blogger krijgt op diens berichten. Ik lette ook op de kwaliteit van de recensies en de plekken waar deze gepubliceerd worden. Hebben ze bijvoorbeeld een eigen blog of website en publiceren ze ook via andere social media kanalen?’

Oprechte verbinding

Frank: ‘Ik ging de bloggers die pasten niet alleen volgen, maar reageerde ook consequent op hun berichten. Uiteraard alleen als het relevant was. Het gaat erom dat je een persoonlijke band opbouwt; oprechte verbinding. En dat doe je bijvoorbeeld door elkaar te helpen en aandacht te geven. Als de interesse niet echt is dan werkt het niet.’

Ook het vrágen van hulp draagt daaraan bij. Frank richtte een uitgeverij op voor zijn eigen boek, en plaatste als uitgever een oproep voor proeflezers en recensenten. Ruim veertig mensen vroegen meer informatie aan. Zo bouwde Frank een database op met mensen die hij later kon benaderen voor zijn boek. ‘Met mijn proeflezers correspondeerde ik tijdens het schrijven en herschrijven van mijn boek. Ik stelde gerichte vragen over de dingen waar ik feedback op wilde hebben.’

Twintig recensies in een maand

Uiteindelijk stelde Frank een blogtour samen met twintig recensenten en een looptijd van een maand. ‘Ik wilde iedere week vijf recensies hebben: van woensdag tot en met zondag. Iedere recensent had een eigen datum waarop deze de recensie op de afgesproken plaatsen zou publiceren. Ze kregen zes weken van tevoren een e-pub versie van het boek. Sommige recensenten ontvingen een hardcopy, daar had ik ook budget voor gereserveerd.’ Frank maakte de recensenten duidelijk dat hij geen samenvattingen verwachtte, maar echt een eigen mening over het boek.

Tijdsinvestering

Het kost wel wat tijd om zo’n blogtour op poten te zetten. Frank besteedt gemiddeld drie tot vier uur per week aan zijn marketing. Tijdens de blogtour was dat wat meer, ongeveer een uur per dag. Want als auteur moet je natuurlijk reageren op alles wat er over jouw boek geplaatst wordt.

Resultaat van de blogtour

Wat leverden al deze inspanningen Frank op? Gedurende de blogtour stond zijn boek onafgebroken in de top 60 in de Hebban ranking en kwam het tot nummer 4 in de Hebban tiplijst. Zo’n honderd mensen gaven op Hebban aan dat ze het boek nog willen lezen. Het is natuurlijk de vraag of ze dat ook gaan doen. Wat het effect was op de verkoop is moeilijk te zeggen omdat de blogtour gelijk liep met het verschijnen van het boek.

Frank: ‘Ik denk dat het vooral mijn naamsbekendheid heeft vergroot en dat is de basis van de verkopen. Eerst moet je naam bekend zijn: van een onbekende schrijver koopt niemand een boek. De blogtour helpt om de vicieuze cirkel van ‘ik ben niet bekend, dus niemand koopt mijn boek’ te doorbreken.

‘Als je zelf uitgeeft heb je echt bewijs nodig dat jouw boek een goed boek is. Daarom zijn goede recensies zo belangrijk!’

Interesse in het boek van Frank? Je kunt het rechtstreeks bij de auteur bestellen via deze pagina (klik hier).

Op die pagina vind je ook linkjes naar de social media accounts van Frank en een pdf inkijkexemplaar.

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 16-09-2024