Is het slim om als zelfuitgevende, zelfverkopende en/of wat minder bekende auteur aan te haken bij de Nationale Boekenweek, of juist niet?
Blog door: Loes VorkIs het slim om als zelfuitgevende, zelfverkopende en/of wat minder bekende auteur aan te haken bij de Nationale Boekenweek, of juist niet? Ik wilde hier al veel langer een blog over schrijven, maar stelde het steeds uit omdat ik niet tot een duidelijk marketingadvies kon komen. Het is namelijk wel de bedoeling dat ik tips geef waarvan ik oprecht denk dat ze helpen bij de marketing van je boek. Maar helaas, ik ben er nog steeds niet uit. Dus dit keer een vraag in plaats van tip. Het zou best kunnen dat het antwoord voor iedereen een beetje anders is!
De Boekenweek is ooit in het leven geroepen om boekhandels te helpen om meer boeken te verkopen. In de loop der jaren is het steeds meer een feestje geworden om literatuur te vieren en leesplezier te bevorderen. Het wordt georganiseerd door de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB)*, die als missie heeft om ‘met inspirerende campagnes en de Hebban-community lezers in beweging te brengen naar de boekhandel en bibliotheek’.
De boeken van zelfuitgevers en minder bekende schrijvers, die je vaak niet aantreft in boekhandel of bibliotheek, vallen dus buiten de boekenweekboot. Ook een ticket voor het Boekenbal, eventueel met een diner van je uitgever vooraf, kunnen wij op onze buik schrijven. Dat laatste is ieder jaar weer het onderwerp van vele hartenkreten via social media. Auteurs zijn héél blij dat ze naar het Boekenbal mogen komen, of teleurgesteld dat ze niet tot de happy few behoren.
Heeft het dan zin om aan te haken bij de Boekenweek met bijvoorbeeld een evenement rond je boek, of passende social media berichten? Wij weten dat boekhandels en bibliotheken centraal staan, maar de gemiddelde lezer weet dat niet. Die ziet gewoon in die periode overal boeken voorbij komen. Je kunt jouw boeken gerust toevoegen aan die stroom zonder dat iemand zal denken dat ze daar misschien niet thuis horen.
Als marketeer heb ik echter mijn twijfels bij het zo vaak gegeven advies dat je bij de actualiteit (zoals ‘de dag van’ of ‘de week van’) moet aansluiten. Als iederéén dat doet, trek je dan inderdaad de aandacht of verdwijn je in de massa? Ik weet oprecht niet wat wijsheid is.
Ik zou denk ik wel aanhaken bij de Boekenweek als het thema precies bij je boek past en je daar een persoonlijk verhaal bij kunt vertellen. Want dat is een van de weinige dingen die zelfuitgevers vóór hebben op ‘de grote jongens’: wij zijn echte mensen die je rechtstreeks kunt bereiken en met wie je als lezer een relatie kunt opbouwen.
Wat ga jij doen? Of heb je misschien ervaring met boekmarketing tijdens eerdere Boekenweken? Ik hoor het graag! Ik stelde deze vraag via onze auteursgroepen op LinkedIn en Facebook. Hieronder vind je een bloemlezing van de antwoorden.
Arie de Ruiter: 'Als je een goede mogelijkheid hebt om aan te haken, zou ik het altijd doen door bijvoorbeeld in een bevriende boekhandel een signeersessie of een presentatie te houden. Wellicht kan die er naar zijn klanten toe op inspringen.
Maar groter zou ik het niet maken. Hoe je het ook wendt of keert, de boekhandel ziet je over het algemeen nauwelijks staan. En de gewone lezer is ook buiten de boekenweek op zoek naar mooie boeken.
Ik heb weleens een 'boekgeschenk zonder verdere verplichting' als gratis e-book aangeboden op facebook. Misschien doe ik dat nog wel eens een keer.'
Karin van Veldhoven: 'Het Schrijversgilde der Lage Landen uit Bergen op Zoom (waar ik bij aangesloten ben) organiseeert voor in 2024 de 2de keer een Bergse Boekenweek Beurs. Schrijvers uit Bergen op Zoom e.o. presenteren hun boeken, netwerken, gesprekken met lezers. Superleuk!'
Saskia Assenbroek: 'Ik ga er zeker bij aansluiten vanwege het thema "Bij ons in de familie". Mijn boek gaat over mijn postpartum depressie en depressies komen in mijn familie voor.
Ik weet nog niet precies hoe ik het ga aanpakken, maar het is een mooie kans die ik wil benutten 😉'
Sophia Drenth: Ik ben van nature dwars, dus als ik tig schrijvers zie aanhaken, dan haak ik af. Voornamelijk omdat ik het gevoel heb dat mijn boeken dan sowieso in de massa verdrinken. Mijn boeken zijn ook voor een nichemarkt, dus het heeft sowieso niet zoveel zin om die te promoten voor algemene gelegenheden zoals de boekenweek. Als ik op een beurs sta, dan trek ik wel aan de bel.
Voor mijn jeugdboeken haakte ik wel aan bij Halloween en Sinterklaas.'
Juf Bianca Terlouw: 'Voor mij (en ik denk voor veel mensen) staat het boek centraal, in welke vorm dan ook. En niet geschoten is altijd mis. Ik heb rond de kinderboekenweek ook veel reclame rond mijn boek gemaakt. Ik vind het moeilijk om precies aan te geven hoeveel effect die marketing op dat moment had. Ik heb er wel bewust voor gekozen om mijn boek op 12 september, dus net voor de kinderboekenweek uit te brengen. Heb toen ook lessen op scholen gegeven en veel promotie gemaakt. Ik heb toen heel wat boeken verkocht. Alles bij elkaar ging dat toen goed. Het idee was om veel bekendheid te geven aan het boek. Als je niet laat weten dat het boek bestaat, weten mensen het niet, dus mij lijkt de marketing heel goed, juist met dit soort dingen waarbij het boek centraal staat.'
Irene van Gent: 'Ik heb bij een van mijn boekenpromoties de boekenweek als aanleiding genomen om iedere dag voor te lezen uit mijn boek en een video daarvan te plaatsen.
Aan de ene kant is het slim om aan te haken, maar het is natuurlijk beter om continu zichtbaar te zijn met je boek en aan te haken bij momenten die echt bij je boek passen.
Mijn vorige boeken passen niet zo bij het thema van deze maand, mijn boek dat ik nu aan het schrijven ben past er beter bij, dus misschien dat ik het haakje wel maak, maar nu je het zo vraagt... Continue zichtbaarheid gaat wat mij betreft boven de boekenweek waarin toch al zoveel gedeeld wordt èn waarbij je dus als selfpublisher hard je best moet doen om je boek binnen de gevestigde orde zichtbaar te maken.
Wat me meteen tot een idee brengt, waarom geen boekenweek voor selfpublishers organiseren?'
Iedere week, meestal op maandag, geven we in deze gratis groepen een marketingtip voor auteurs. Om je te helpen voortdurend te werken aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van je boek(en). Ken je auteurs voor wie dit ook nuttig is? Nodig hem of haar uit voor deze groep! Alle auteurs zijn welkom, ongeacht de manier van uitgeven.
Klik hier voor de groep van Bestelbijdeauteur.nl op LinkedIn
Klik hier voor de groep van Bestelbijdeauteur.nl op Facebook
*CPNB is een stichting zonder winstoogmerk. De campagnes worden gefinancierd met behulp van inkomsten uit de verkoop van campagnemateriaal, bijdragen van de convenantpartners GAU, de KBb en de VOB en sponsoring door partijen zoals TUI en DPG Media (bron: Jaarverslag 2022)
Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl