Actief netwerken als auteur

Wat doe jij als auteur om je netwerk uit te breiden en warm te houden? En waarom is dat nuttig?

Blog door: Loes Vork

Actief netwerken als auteur

Je vindt meer lezers voor je boeken als je een sterk netwerk hebt. Als je een goed netwerk hebt, is het gemakkelijker om klanten te vinden, zowel rechtstreeks als via-via. Ondernemers weten dit en besteden bewust een deel van hun werktijd aan het uitbreiden en onderhouden van hun netwerk. Dit marketingprincipe geldt ook voor auteurs. Een goed netwerk helpt je niet alleen aan meer lezers, maar bijvoorbeeld ook bij het vinden van een uitgever of het krijgen van media-aandacht.

Heb je als auteur wel eens nagedacht over je netwerk? Onderneem je bewust activiteiten om je netwerk uit te breiden en warm te houden?

In deze marketingblog voor auteurs beschrijf ik hoe je je netwerk in kaart brengt. Ook geef ik tips om je netwerk warm te houden en om je netwerk uit te breiden. Tot slot vind je een overzicht van praktijkvoorbeelden en ervaringsverhalen van andere auteurs.

Breng je netwerk in kaart

Uit welke mensen bestaat jouw netwerk eigenlijk? Je netwerk is een bonte verzameling van vrienden, familieleden, kennissen, studiegenoten, collega’s, medeleden van clubs waar je lid van bent, medecursisten van de training die je volgt, enzovoorts. Het zijn de mensen die in je telefoonlijst staan, met wie je connectie bent op LinkedIn en vrienden bent op Facebook. Sommige mensen ken je vaag, andere mensen ken je door en door.

Deze verzameling mensen is niet zozeer belangrijk omdat ze wellicht jouw boek kunnen kopen, maar vooral omdat zij óók weer mensen kennen (die jij niet kent) die interesse kunnen hebben in jouw boek. Het is dus belangrijk dat je netwerk goed weet wie jij bent en wat voor boek je hebt geschreven. Zodat degenen die oprecht enthousiast zijn, spontaan doorvertellen over jou en je boek. Niet omdat dat moet van jou, maar omdat ze dat zelf willen.

Houd je netwerk warm

Een goed netwerk is voldoende groot en gevarieerd. Maar het is vooral belangrijk dat de mensen uit je netwerk zich echt met jou verbonden voelen. Dat ze je goed kennen, dat ze je vertrouwen en dat ze met plezier en waardering aan je denken. En dat bevorder je door je netwerk ‘warm te houden’. Je zorgt ervoor dat je na het eerste contact regelmatig in beeld komt, op een plezierige manier, zodat men je niet vergeet.

Hoe goed kent jouw netwerk jou? Weten ze überhaupt dat je een boek hebt geschreven, waar dat over gaat, voor wie het interessant is en hoe ze eraan kunnen komen? Bedenk op welke manieren je je netwerk kunt informeren en welke contactmomenten je hebt met je netwerk. Kom je tot de ontdekking dat je geen contactmomenten hebt met de mensen uit je netwerk? Onderzoek dan of je ze kunt maken. Kun je bijvoorbeeld gelegenheden bezoeken of berichten sturen of reageren op andermans berichten? Denk aan de verschillende soorten ontmoetingen: live en online.

Waarschijnlijk doe je zelf ongemerkt al het een en ander aan het warm houden van je netwerk. Als je een bekende tegenkomt, dan groet je die. Of je neemt de tijd voor een praatje. Misschien ben jij zo iemand die dan ook nog de naam kent, en die persoonlijke dingen heeft onthouden om naar terug te vragen. Sterke netwerkers hebben een ijzersterk geheugen óf een goed systeem om dit soort details te onthouden.

Netwerken tijdens de lancering van bestelbijdeauteur.nl

Netwerkgesprekken met impact

Als je kiest voor het bezoeken van netwerkbijeenkomsten, dan wil je netwerkgesprekken met impact voeren. Dat begint met het juiste uitgangspunt. Je gaat niet netwerken om zo veel mogelijk boeken te verkopen, maar met de intentie om bij te dragen aan de ander. Je bent nieuwsgierig naar je gesprekspartner, diens doelen en de eventuele problemen die daarbij belemmeren. Stel belangstellende vragen en geef oprechte aandacht. Als het gaat om dingen waar jij verstand van hebt, wees dan gul in het belangeloos delen van kennis, ideeën en contacten.

Als je begint met aandacht geven, zullen de meeste gesprekspartners op een gegeven moment ook vragen naar wat jij doet. Natuurlijk vertel je dat, kort en krachtig en het liefst op een manier die aansluit bij wat je net over de ander te weten bent gekomen. Kom jij niet ‘aan de beurt’? Dan kun je later altijd nog een berichtje sturen via social media of mail en jezelf alsnog introduceren.

Netwerken via social media

Warm houden via social media komt op hetzelfde neer: zet ook hier in op het schenken van oprechte aandacht en het delen van interessante, herkenbare verhalen en relevante kennis. Ook hier is je doel om een positieve indruk achter te laten zodat anderen je niet snel vergeten, blij worden als ze aan je denken en nieuwsgierig zijn naar méér. Het is als auteur de kunst om tijdens het netwerken dingen te geven die aansluiten bij wat jouw boek betekent voor je lezers.

Ik heb ooit een mini-onderzoek gehouden onder twaalf ondernemers over het effect van het ontvangen van een cadeautje, en over de dingen die ze zelf graag zouden ontvangen. Zo kwamen we op verschillende methoden om je zakelijke netwerk warm te houden, en op de aspecten die daarbij een rol spelen. Je leest ze in de blog ‘Het warm houden van je contacten: over geven en ontvangen’.

Netwerkende auteurs aan statafel

Breid je netwerk stap voor stap uit

Is je netwerk klein? Werk dan bewust aan uitbreiding ervan door bijvoorbeeld een social media account te maken (LinkedIn is een zeer geschikte zakelijke netwerkomgeving, via Facebook en Instagram kun je goed netwerken met particulieren) en stelselmatig iedereen die je ontmoet uit te nodigen om daar te linken of vrienden te worden. Dat kun je natuurlijk ook doen via je contactenlijst en whatsapp of met een maillijst. Kies de plaatsen en middelen die bij je passen.

Tip: vertel bij de uitnodiging hoe je de ander hebt ontmoet en waarom je diegene graag toevoegt aan je netwerk. Dat bericht kan later ook voor jezelf een geheugensteuntje zijn over hoe je elkaar hebt leren kennen.

Praktische netwerktips voor auteurs

Leesbare badge
Als ik een netwerkbijeenkomst bezoek zijn de badges die ze daar uitreiken vaak niet goed leesbaar. Daarom heb ik altijd een eigen badge in mijn tas zitten waar mijn naam GROOT op staat.

Altijd mijn boek in mijn tas
Ik probeer om altijd mijn boeken bij me te hebben als ik het huis verlaat. Of op zijn minst de visitekaartjes en de ansichtkaarten die ik van mijn boeken heb laten maken. Het is me al zó vaak gebeurd dat ik op een onverwacht moment in gesprek raakte en over mijn boek kon vertellen!
Loes Vork, auteur van ‘Uitgelezen’ en ‘Denk je dat je mij kunt helpen?’

Hoe pak je dat zelf aan, wat werkt wel en niet voor jou?

Aanvullende tips en praktijkvoorbeelden van auteurs die lid zijn van Bestelbijdeauteur.nl neem ik graag op in de blog. Daar hebben andere auteurs wat aan én het biedt jou en je boeken extra zichtbaarheid en vindbaarheid. Mail Loes met jouw aanvulling!

Je boek laten zien

Kun je als auteur wel wat marketinghulp gebruiken?

- Meld je aan voor onze nieuwsbrief met marketingtips voor auteurs
- Word lid van onze groepen op LinkedIn en Facebook (open voor alle auteurs)
- Voor zelfverkopende auteurs: plaats je boek op Bestelbijdeauteur.nl

bijgewerkt op: 16-09-2024